Magento en CRM E-Commerce Specialist
Op het logistieke vlak vallen mij met name de ontwikkelingen op die mij plezieren. Voor wie het niet weet. In een ver verleden ben ik ooit nog eens opgeleid als logisticus (inkoop, logistiek).
Vandaag, de eerste dag van de Webwinkel Vakdagen 2012, was het voor mij een inspirerende dag die ik met name in het thema logistiek heb doorgebracht. Veel nieuwe boeiende contacten en veel bekende gezichten.
Het verbaast mij al jaren dat afnemers nog steeds nauwelijks hun leveringen mogen ontvangen op het moment dat ze dat zelf willen en daarnaast dat de organisatie van retouren binnen ecommerce nog niet echt op orde is. Hier moet natuurlijk een onderscheid worden gemaakt tussen de zakelijke en particuliere afnemers, hoewel dat verschil in online voor een groot deel minder groot is dan het lijkt.
Vandaag heb ik een aantal mooie discussies mogen voeren over:
Wat worden dan de ecommerce logistieke thema’s voor 2012? Als ik de diverse gesprekken zo op een rijtje zet dan zullen de belangrijkste ontwikkelingen liggen in de zogenaamde tijdvakbelevering en het organiseren van het retourenproces.
Het is lastig dat bedrijven en consumenten niet preciezer kunnen aangeven wanneer een bezorger langs komt. Bij tijdvakbelevering kan de klant aangeven wanneer hij een pakje wenst te ontvangen (bijvoorbeeld tussen 9 en 12).
Webwinkeliers, maar ook de klanten willen geen zorgen hebben over retouren. Het retourproces moet dus op orde zijn. En een positieve insteek met als emotioneel uitgangspunt dat ook de klant het vervelend vind dat hij iets terug moet sturen (hij moet er immers moeite voor doen).
Dat betekend dat er een positieve beleving moet zijn bij de klant en zo weinig mogelijk werk voor de webwinkelier. Het lijkt een contradictie, maar gelukkig kunnen we veel van het werk automatiseren.
Ik ben benieuwd wat jij er van vind!
Vanadiumweg 22
3812 PZ Amersfoort
Nederland
[javascript protected email address]
+31(0)33 461 1196