Open source inpassen in bestaande ICT
- 17 oktober 2010
- vicus
Al tijdens mijn carrière bij IBM werd ik geconfronteerd met Open Source Linux; maart 2003 vertrok ik bij IBM en startte ik mijn eigen bedrijf. Open source voor zakelijk gebruik leek mij een gat in de markt. Na zeven jaar intensief werken met open source blijkt dat goede integratie in de bestaande ict de basis is van de meest succesvolle implementaties.
In het begin dacht ik nog heel naïef dat elke organisatie onmiddellijk strategisch zou kiezen om volledig over te stappen op open source-software. Een aantal van mijn klanten zijn de afgelopen jaren inderdaad (succesvol) volledig gaan leunen op open source, een stijgend aantal organisaties zelfs vanuit overtuiging of frustratie ten opzicht van de gesloten software. Veel van mijn klanten kozen echter voor open source om specifiek een bedrijfsproces snel, goedkoop en beter in te richten.
Vanwege deze hang naar integratie tussen innovatieve open source-oplossingen en de meer traditioneel ingestelde ict-omgevingen heb ik in de afgelopen zeven jaar een integratieframework ontwikkeld. Dit ondersteunt zowel realtime als batch synchronisatie tussen systemen met zowel moderne (XML, REST, SOAP) als traditionele technieken (EDI, CSV, FTP).
Voorbeelden van deze integraties zijn:
- Open source-webwinkels gekoppeld aan erp-systemen, zoals Microsoft Dynamics Navision, Dynamics Axapta, King en Papyrus gekoppeld aan de open source Zen Cart, osCommerce, Magento.
- Bricks & Clicks (combinatie fysieke winkel met webwinkel) implementaties van een webshop gekoppeld aan winkelautomatisering. Productgegevens, klantgegevens en verkooporders worden daarbij realtime tussen de twee omgevingen gesynchroniseerd.
- Open source crm-systemen (vtiger CRM of SugarCRM) voor de verkoopafdeling gekoppeld aan gesloten of open ledger-omgeving.
In alle gevallen is er een prachtige symbiose ontstaan tussen de gesloten en open wereld.
De consequenties liggen vaak niet zozeer in de techniek, maar meer in de manier van samenwerken. Met name daar waar de afnemer gewend is om ‘gesloten’ en in ‘garanties’ te denken, vereist het de nodige communicatie om te leren om ‘open’ te denken.
Bij gesloten software is men gewend een flinke duit aan licentievergoeding te betalen en jaarlijks 15 tot 20 procent aan onderhoudskosten. Hiervoor krijgt men de nodige ‘gratis’ service en ondersteuning. Bij Open Source is dat vanuit de licentie anders geregeld; die kost niks. De meeste open source-dienstverleners bieden een SLA voor ondersteuning waarvoor betaald moet worden; meestal een combinatie van een vaste prijs per jaar en uurtarief.
Uiteindelijk blijft bij open source-software met name de ‘Free as in Freedom’ gedachte doorslaggevend. Je kunt vrijwel alles doen met de software vooral ook laagdrempelig een nieuw bedrijfsproces inrichten in combinatie met bestaande ict.
Luuk Roovers
directeur, senior Open Source consultant
Expert van Computable voor de topics: Internet, Open Source en Smart IT
Recente berichten
- Steeds meer Magento Module Ontwikkelaars Introduceren Product abonnementen 18 november 2024
- Bestelling komt retour? Dit kun je doen! 18 oktober 2024
- De bestelknop in jouw webshop 8 oktober 2024