Magento en CRM E-Commerce Specialist
Donderdag 12 mei stond met name in het teken van het kennismaken met Magento, terwijl de vrijdag volop gericht was op e-commerce en development. Ook Vicus was vanzelfsprekend als één van de eerste Magento webshopbouwers (sinds 2008, met meer dan 50 gerealiseerde Magento projecten) op MM2016 van de partij. Samen met mijn collega Luuk bezocht ik dit event. In deze blog een korte terugblik.
Na een kop koffie gedronken te hebben verzamelden wij ons met alle andere bezoekers in de Polarzaal, de grootste zaal binnen Media Plaza. De tweede dag van Meet Magento werd geopend door Guido Jansen, oprichter van Dutchento en Community Manager voor Nederland namens Magento Inc, en Marit van Bohemen, een BN-er die je zou kunnen kennen van onder meer de televisieprogramma’s Campinglife en Wie is de Mol.
In zijn inleidend praatje wees Guido op het belang van samenwerking en kennisoverdracht binnen de nog steeds groeiende Magento community. Belangrijke onderwerpen die dag in de presentaties zouden terugkomen waren het effectiever kunnen verkopen met Magento door de juiste content/online marketing en het wel of niet overstappen naar Magento 2.
Na de opening besloot ik de presentatie van Mathias Zeis te volgen. Mathias hield een heldere presentatie waarin naar voren kwam met welke facetten je als organisatie allemaal rekening dient te houden voordat je als organisatie besluit over te stappen naar Magento 2.
In het algemeen is het belangrijk je als organisatie te realiseren dat Magento 2 een platform switch is en geen update of upgrade. Bij een overstap komt meer kijken. Magento 1 wordt echter nog tot en met november 2018 ondersteund, waardoor organisaties voldoende tijd hebben om over te stappen. Des te eerder je als organisatie besluit over te stappen, des te groter de kans op bugs, aldus Matthias. Vicus helpt organisaties bij het overstappen naar Magento 2.
Na de presentatie van Matthias Zeis, stroomde de zaal vol voor Ben Marks, Magento evangelist. Hij vertelde over de roadmap van Magento 2, de voordelen van Magento 2 en de eerste positieve ervaringen met Magento 2 die hij in de community heeft opgevangen. Hoewel er nog een lange weg te gaan is voordat Magento 2 is ingeburgerd; denk hierbij aan onder meer het certificeren en trainen van ontwikkelaars en de migraties van Magento 1 naar Magento 2; liggen we volgens Ben op koers.
Magento 2 biedt net als Magento 1 veel voordelen. Magento 2 borduurt hiermee voort op de ervaring van Magento 1. De belangrijkste voordelen van Magento 2 leest u hier.
Na de presentatie van Ben hebben we genoten van een lekkere lunch, goede gesprekken met standhouders, concollega’s, partners, sprekers waarmee we onze ervaringen over Magento uitwisselden.
Na de lunch hebben we diverse presentaties gevolgd over content / online marketing. Centraal hierbij stond de vraag : hoe haal je meer rendement uit je Magento webshop door je te richten op het aanbieden van de juiste content in de diverse fasen van het aankoopproces?
We volgden eerst de presentatie van Theo van der Zee, getiteld ‘Conversie optimalisatie voor webshops met weinig verkeer.’ Het trekken van beter verkeer, van kwalitatief betere bezoekers naar je Magento webshop begint met het optimaliseren van je site volgens Van der Zee.
Er zijn diverse sites zoals www.webvink.nl waar (visuele) gebruikerstesten kunnen worden uitgevoerd. Met deze gebruikerstips die voortkomen uit deze tests kan je als organisatie jouw site verbeteren en zorgen voor meer micro-conversies (zoals informatie- en nieuwsbrief aanvragen). Enkele elementen die direct zichtbaar moeten zijn binnen de webshop/ op de website zijn het logo, usp’s en call to actions zoals het winkelwagentje, de contactbutton en de nieuwsbriefaanvraag.
Het belangrijkste binnen de webshop is de service en persoonlijke aandacht. Maak content persoonlijk en maak de belangrijkste info goed zichtbaar op je site. Zorg ervoor dat de consument je vertrouwt. Dat was de boodschap van Patrick Pedersen op MeetMagento 2016.
Consumentenvertrouwen werkt conversie verhogend, aldus Patrick. Communiceer daarom een fysiek adres op je site, plaats de search button rechtsboven, zorg voor heldere bestelinfo en duidelijke informatie over de verzendkosten. Laat daarnaast zien in welke business je als organisatie actief bent en plaats actuele informatie op de site. Zorg in elke fase van het aankoopproces voor de juiste informatie. Alleen door zo te werken verhoog je de kans op succesvolle conversies binnen je webshop.
De presentatie van Michiel Gaasterland sloot goed aan bij die van Patrick Pedersen. Hij stelt dat het het tegenwoordig allemaal draait om de totale klantervaring in het klantproces. De inzet van de juiste kanalen (marketing- en communicatie middelen en salesactiviteiten) in elke fase van het klantproces, de zogenaamde touchpoints met leads en klanten wordt steeds belangrijker. Dit is lastig, immers, je bent zo sterk als je zwakste schakel.
Vicus biedt de oplossing voor optimaal klantinzicht en het kiezen van de juiste touchpoints in elke fase van het aankoopproces: het JourneyFunnel Model.
Met het JourneyFunnel© Model legt Vicus als eerste in de markt de relatie tussen marketing en sales in het aankoopproces. Door dit model te implementeren binnen uw organisatie kunt u in combinatie met de WebVisitAnalyser onder meer prospects beter kwalificeren en uw tijd besteden aan de ‘juiste’ marketing en sales inspanningen. Tevens wordt het effect van de diverse touchpoints goed in kaart gebracht: u besteedt alleen tijd en geld aan die inspanningen en activiteiten die echt effectief zijn.
Vicus nodigt u hierbij uit voor de officiële introductie van het JourneyFunnel© Model op vrijdagmiddag 27 mei a.s. van 13:00 uur tot 16:00 uur.
Tijdens een informele briefing, met na afloop een gezellige borrel, informeren wij u over de voordelen van het model en de wijze van implementatie.
Vicus helpt u hier graag bij! Tevens zullen er twee gastpresentaties worden gehouden:
Wilt u uw doelstellingen realiseren en tegelijk uw marketing, verkoop en klantenservice processen verbeteren? Meld u zich dan via deze link aan voor deze informele briefing op vrijdagmiddag 27 mei a.s.
Als afsluiting van de dag vond de uitreiking van de Meet Magento Awards plaats. Deze werden met succes uitgedeeld aan de gelukkige winnaars:
Vanadiumweg 22
3812 PZ Amersfoort
Nederland
[javascript protected email address]
+31(0)33 461 1196