Met video meer traffic

Hoe kunnen video's meer zoekverkeer opleveren? Wat zijn de voor- en nadelen om video’s op YouTube te publiceren? En hoe kun je de effectiviteit van je video’s meten?
Meer traffic naar je site met video

Waarom je video’s moet publiceren?

Video laat je hoger scoren in de zoekresultaten

Het algoritme van de Google-zoekmachine geeft de voorkeur aan content die video gebruikt. Volgens Google waarderen personen die op zoek zijn naar antwoorden op hun zoekvraag deze vorm van content veel hoger dan tekst gebaseerde content.

Video levert je verwijzend verkeer op

Als je een url opneemt in de beschrijving van je video, en dan liefst zo hoog mogelijk in de beschrijving, dan levert je dit klikken op. Deze klikken worden aangemerkt als verwijzend verkeer door Google. En verwijzend verkeer is weer een belangrijke factor in het hoger scoren in de zoekresultaten.

Video houd bezoekers langer op jouw website

Een belangrijke indicator is de tijdsduur dat een bezoeker van jouw website op een pagina zit. De doelstelling is om bezoekers zo lang mogelijk op je website te houden en te interesseren voor je aanbod. Door het gebruik van video blijven bezoekers langer ‘plakken’ op een pagina. Tijdsduur op een pagina is ook weer een indicatie voor Google hoe relevant de pagina wordt gevonden. Een langere tijdsduur op een pagina verbetert dus indirect je positie in zoekresultaten.

Waar publiceer ik mijn video’s?

Waar publiceer je jouw video’s en hoe maak je deze goed vindbaar? In dit artikel vergelijken we video’s geplaatst op het YouTube-platform (YouTube hosted) ten opzichte van video’s geplaatst op je website (self-hosted video’s).

Als je video’s op YouTube zet dan leidt je het verkeer die interesse toont in jouw video naar het YouTube-platform en niet naar jouw website. Wanneer je je video op een eigen platform host dan wordt je eigen website de primaire locatie voor al je video’s. Zo lus je al het verkeer door naar je website.

Beide opties, YouTube hosted of self-hosted, indexeren je video’s in Google en beide opties scoren in de zoekresultaten. De keuze voor YouTube of self-hosted hangt eerder af van je doelstellingen.

Bereik als doelstelling

Door je video’s te publiceren op YouTube profiteer je van hun zichtbaarheid en lift je mee op de zoekfunctie van YouTube. Daarnaast kan je video op andere plekken op het platform gelinkt en vertoond worden.

Het bereik van je eigen website voor video’s zal meestal lager liggen dan die van YouTube. Wanneer je een domein met veel links vergelijkt met een YouTube-kanaal met een paar abonnees dan zal je website beter scoren voor zoekopdrachten voor deze video’s ten opzichte van het YouTube-kanaal met dezelfde content.

Conversie als doelstelling

Via het YouTube-platform kun je links naar je website opnemen in de beschrijving van de video. Uiteraard kun je de links ook laten zien in de video zelf, maar daarmee zijn ze niet klikbaar. Als je lid bent van het YouTube Partnerprogramma kun je meer links opnemen in eindschermen en in card pop-ups. Sinds kort biedt YouTube ook de optie om klikbare links op te nemen in een video zelf.

Al met al zijn de mogelijkheden om links en call-to-actions op te nemen beperkt op het YouTube-platform. De mogelijkheden voor het volgen van een klantreis en het inrichten van conversies (E-commerce Performance Model) zijn niet onmogelijk, maar wel een stuk moeilijker. Op zich niks verwonderlijks want YouTube verdient zijn geld met advertenties. Het populaire videoplatform is er alles aan gelegen om bezoekers en kijkers van jouw video zo lang mogelijk op het platform te houden in plaats van ze door te sturen naar jouw website.

Voorbeeld van eindschermen in Youtube
Voorbeeld van eindschermen in Youtube

Het zoekverkeer laten landen op een eigen website geeft je de flexibiliteit en mogelijkheid om deelconversies uit te voeren op je bezoekers. Er gelden geen beperkingen voor het opnemen van call-to-actions en klikbare links op je webpagina met video. Zo kun je bijvoorbeeld je video’s achter een webformulier plaatsen waarbij de bezoekers eerst de contactgegevens moet invoeren voordat de video kan worden bekeken.

Alhoewel het gebruik van cookies steeds meer onder druk komt te staan, heb je op je eigen website veel meer mogelijkheden voor remarketing. Via cookies kun je adverteren op die bezoekers die een specifieke video op jouw website hebben bekeken.

Betrokkenheid als doelstelling

YouTube biedt opties om de kijkers van je video verder te interesseren in jouw content. Dit varieert van het abonneren op jouw kanaal tot en met nieuwe content-aanbevelingen die volgen na afloop van iedere video. YouTube tipt kijkers van jouw video’s met andere video’s van jouw kanaal. Niet alleen video’s, maar ook afspeellijsten worden getoond tussen de zoekresultaten. Door gebruik te maken van afspeellijsten kunnen je video’s op meer zoektermen gevonden worden zonder dat je hiervoor meer content moet maken.

De keerzijde van dit alles is dat YouTube jouw video onderbreekt met advertenties. Dergelijke onderbrekingen door advertenties verstoort de gewenste klantervaring. Het leidt af en kan ervoor zorgen dat er wordt weggeklikt. Wanneer je video’s aanbiedt via een eigen website biedt je een ‘onbelemmerde’ klantervaring. Er zijn geen afleidingen en een goed opgezette video nodigt de kijker uit meer video’s te consumeren. De klantervaring maak je compleet met klikbare annotatievelden, knoppen om jezelf te abonneren of een videospeler die volledig opgemaakt is conform de eigen huisstijl.

Hoe analyseer ik het verkeer op mijn video’s?

Youtube Analytics

Youtube Analytics geeft je inzicht hoe vaak je video’s zijn weergegeven en waar dit verkeer vandaan kwam. Dit kan een zoekopdracht op Google of Youtube zijn, maar ook video’s die je opgenomen hebt op je website of video’s die waren aangeraden door het algoritme. Kijktijd en kijkduur worden ook gemeten. Youtube Analytics laat je ook zien welk percentage van de kijkers converteert naar een abonnee. Jammer genoeg aggregeert Youtube Analytics alle data waardoor je niks kunt herleiden naar de individuele bezoeker. De verzamelde data beperkt zich tot het segmenteren op basis van locatie, demografische gegevens en op type apparaat.

Google Search Console

Google Search Console is andere oplossing die laat zien hoeveel zoekverkeer naar video’s op je website komen. In Google Search Console klik je op Search Results onder het menu Performance en filter vervolgens op het type zoekverkeer. In dit filter kun je segmenteren op webpagina’s, afbeeldingen, video en nieuws. Je kunt niet alleen zien hoeveel zoekverkeer video’s opleveren, maar ook welke zoektermen het meest zoekverkeer opleveren op jouw video’s. Als je doorklikt naar het tweede tabblad Pages zie je ook welke pagina’s met video het beste presteren.

Prestaties van video meten met Google Search Console

Hybride Analytics

Met Hybride Analytics bepaal je zelf hoe je de data van je bezoekers wilt analyseren of verrijken. Door video’s zelf te hosten op je website beschik je over meer mogelijkheden voor de analyse en verrijking van je data. Je kunt aansluiten op Google Analytics maar ook een ander webanalytics-platform naar keuze.

Daarnaast heb je nu ook de mogelijkheid om zelf over de data te beschikken en deze per individueel bezoek op je website/pagina uit te lezen. Je verzamelt dan datapunten door het kijkgedrag van je bezoekers te analyseren. Deze data kun je verder verrijken om een optimaal inzicht te krijgen in de bezoekers van je website. De mogelijkheden voor allerlei slimme opvolging aan de hand van marketing automation of e-mailmarketing zijn nu mogelijk.

Wil je ook video’s effectief inzetten voor je webshop of website? Neem dan contact met ons op.

Meer traffic naar je site met video
Meer traffic naar je site met video
Er zijn nog geen opmerkingen