Webshop verrijken met YouTube video

Dit is deel 3 in onze serie over video in e-commerceland. Heeft u een website, webwinkel, blog of pagina in een sociaal netwerk, dan zijn er vele manieren om hierin een YouTube video te integreren. Dat kan heel basaal door eenvoudigweg video's op te nemen maar u kunt dit al snel laten uitgroeien tot een  uitgebreide functionaliteit.
youtube_logo_1200x628

Bij de uitgebreide functionaliteit via de API’s (Application Programming Interfaces) van YouTube wordt de controle bijna volledig door YouTube overgenomen. Een API is een technische interface waarmee besturingscommando’s vanaf de website naar YouTube kunnen worden gestuurd om zo het gedrag en de vorm van de YouTube video te beïnvloeden.

Waarom video op jouw site via YouTube?

Natuurlijk kun je er voor kiezen om zelf de video op je webserver te plaatsen of een andere videodienst te gebruiken. Maar dan profiteer je niet van de voordelen van YouTube.
Een video op YouTube is niet alleen een goede manier om de betrokkenheid van gebruikers op je site te vergroten, het is ook bijzonder eenvoudig en gratis.

Belangrijkste voordelen:

  • de site, blog of pagina wordt opgenomen in de YouTube-video community, een internationaal netwerk van gebruikers, makers en sites die met elkaar zijn verbonden via de grootste verzameling online video’s op internet.
  • gebruik is gratis, de hosting en het (streaming) dataverkeer wordt door YouTube betaald.

Vanzelfsprekend zijn er ook nadelen bij het opnemen van video via YouTube:

  • YouTube voegt reclame toe.
  • YouTube bepaalt welke gerelateerde video’s worden getoond.

‘Gestuurd’ video’s laten zoeken en bekijken

Via de API’s van YouTube zoeken gebruikers rechtstreeks op YouTube vanaf uw eigen site. Hierdoor vinden ze resultaten die worden weergegeven zonder naar YouTube te gaan. Door slim gebruik te maken van de YouTube API’s, worden de zoekopdrachten beperkt tot bijvoorbeeld uw eigen geüploade video. Als u bijvoorbeeld ‘content’ heeft op uw eigen YouTube-kanaal, kunt u een applicatie bouwen waarmee gebruikers alleen in uw eigen video’s kunnen zoeken en deze kunnen bekijken zonder uw webshop te verlaten.

Er zijn nog geen opmerkingen