SEO Trends 2017 deel 4 (slot): unieke gebruikerservaring

De afgelopen 6 weken hebben wij in een drietal blogs de belangrijkste verwachte SEO trends voor dit jaar op een rijtje gezet. Deze trends zijn tips om jouw webshop en website optimaal vindbaar te maken. De tips helpen jou ook om een hogere positie te bereiken in de diverse zoekmachines. 
dienst-seo_illustratie

In deel 4, tevens het laatste deel van de blogreeks SEO Trends 2017, behandel ik onder meer meer de opkomst en de invloed van content marketing, mobiel en de gebruikerservaring op de SEO zoekmachinepositie.

SEO Trends 2017 1 tot en met 5 voor hogere zoekmachinepositie webshops/sites

#5 Content marketing onmisbaar voor SEO

Content Marketing en SEO gaan in 2017 hand in hand. Ze kunnen niet zonder elkaar en werken beide kanten op. Aan de ene kant heeft een hoge kwaliteit content namelijk een positieve invloed op een stabiele SEO-score. Aan de andere kant ligt het optimaal inzicht verkrijgen in de SEO trefwoorden die mensen gebruiken om content te vinden aan de basis van jouw contentstrategie.

In de basis betekent dit dat je bij elk artikel, blog, nieuws- en persbericht dat je gaat schrijven en publiceren op jouw website niet alleen moet nadenken over een interessante invalshoek richting jouw doelgroep. Ook is het nodig een gedegen zoektermenonderzoek te verrichten.

Je wilt namelijk dat jouw content is voorzien van die relevante zoekwoorden waarop jouw doelgroep zoekt. Jouw content moet immers gevonden en gelezen worden.

Een doordachte zoektermenanalyse is daarbij essentieel. Een artikel kun je immers maar voor één of twee zoektermen écht optimaliseren. Kies daarom de beste zoekwoorden.

Tools voor SEO zoektermenonderzoek

Er zijn diverse tools beschikbaar waarmee je jouw eigen zoektermenonderzoek ofwel keyword analyse kunt verrichten. Voorbeelden van handige gratis tools zijn Google Trends, Think with Google en de Zoekwoordplanner van Google Adwords. Dit is uiteraard slechts een kleine selectie uit de legio beschikbare tools voor SEO zoektermenonderzoek. Met deze drie tools kom je al heel erg ver.

Goede content of robot content

Google straft zogenaamde ‘robot content’ af. Dit betekent dat Google Panda in 2017 updates zal uitbrengen die voorkomen dat content van een lage kwaliteit toch nog hoog kan scoren in 2017.

Door te werken aan relevante, kwalitatief hoogwaardige content kan je jouw SEO zoekmachinepositie verbeteren!

Zorg er daarom voor dat de inhoud op de bestemmingspagina(‘s) die relevante zoekwoorden of combinatie van zoektermen bevat waarop jouw doelgroep het meest zoekt in zoekmachines.

Voorzie tegelijkertijd alle artikelen in jouw webshop van relevante beschrijvingen, kwalitatief goede foto’s en alt- en metateksten. Dit geldt ook voor video’s en
afbeeldingen.

Tenslotte: zorg ervoor dat het onderwerp op de desbetreffende (web)pagina aansluit bij het zoekgedrag van de doelgroep. Zoals je in de derde blog van SEO trends 2017 al kon lezen is er namelijk sprake van een verschuiving van trends naar topics (trend #9)

#4 Mobiel responsive is de norm

De mobiele gebruikerservaring wordt steeds belangrijker. Dit jaar gaat Google de SEO index tussen desktop en mobiel scheiden. De SEO indexering voor mobiel zal positief voor jouw organisatie uitvallen wanneer je webshop/site aan onder meer de volgende mobiele responsiveness criteria voldoet:

  • Er wordt geen software gebruikt die niet toepasbaar is op smartphones. Denk hierbij aan Flash;
  • De tekst is leesbaar zonder zoomen;
  • De content past volledig op het scherm. De bezoeker hoeft hiervoor niet eerst horizontaal te scrollen.

Mobiele responsiveness van jouw website/shop is in 2017 van essentiële invloed op de SEO positie.

De mobiele SEO indexering wordt door Google gezien als primair, Dekstop zal op de 2e plaats komen te staan. Het mobiele verkeer zal naar verwachting eind 2017 driekwart
van alle traffic uitmaken.

Het advies van onze kant: zorg ervoor dat jouw website/shop mobiel gebruiksvriendelijk, mobiel responsive is. Zo kan je een voorsprong nemen op de concurrenten waar het gaat om het verkrijgen van een hogere SEO positie binnen zoekmachines.

#3 Interpretatie van zoekgedrag

Google maakt steeds meer gebruik van kunstmatige intelligentie en machine learning om signalen te herkennen van een goede gebruikerservaring. Zo is RankBrain een vast onderdeel geworden van Google’s algoritmes.

RankBrain is een nieuw signaal dat door Google gebruikt wordt om moeilijke
zoekopdrachten beter te begrijpen. Ook bepaalt RankBrain mede welke plek de zoekresultaten krijgen in de rangorde. (Bron: Frankwatching).

Door middel van machine learning is SEO complexer geworden. De algemene SEO benadering volstaat steeds minder, er is niet een algoritme waar we op moeten letten. Google kan met RankBrain steeds beter verbanden leggen tussen zoekopdrachten. Google is zo veel beter voorbereid op langere zoekopdrachten (long tail keywords), maar ook gesproken keywords.

#2 Optimaliseer gebruikerservaring

In deze blog maar ook in de vorige blogs van deze serie is het belang van het bieden van een optimale gebruikerservaring bij het (SEO)ranken van pagina’s ter sprake gekomen.

Gebruikers willen een steeds betere ervaring aangeboden krijgen. Google gaat hierin mee, kijk alleen al naar de algoritme-updates van afgelopen jaren. Gebruikerservaring wordt steeds belangrijker. Dit geldt voor alle facetten van een website en webshop
dus de content, lay-out, snelheid, veiligheid, technische SEO etc.

Stel dan ook alles in het werk om jouw webshop en website (en dus al jouw webpagina’s) zodanig te optimaliseren dat je een unieke gebruikerservaring aan jouw doelgroep biedt.

De websites en shops die zich het beste kunnen aanpassen aan de intentie en wensen van de gebruikers onder meer door optimalisatie en personalisatie verkrijgen dan ook een voorsprong.

#1 SEO is ook in 2017 springlevend.

Er zijn marketeers die roepen dat SEO dood is. Hun gedachte is dat zolang je maar goede, relevante content publiceert je met een webshop en of website spontaan wel hoog zult scoren in Google. Dit is echter gevaarlijk en bevelen wij niet aan.

Veel websites en webshops doen op zich niks verkeerd maar zijn slecht SEO geoptimaliseerd voor vindbaarheid in zoekmachines. Oorzaken hiervan zijn gebrek aan kennis ofde hiervoor genoemde gedachte, het ‘doodzijn’ van SEO. Dit is niet waar, SEO is ook in 2017 springlevend. Dit is de belangrijkste trend/tip voor dit jaar.

Elke website heeft goede SEO nodig

Zelfs de mooiste website/webshop met de beste content heeft SEO nodig. Zorg er voor dat je in ieder geval de basis van goede SEO voor jouw webshop en/of website, kortom al jouw webpages op orde hebt.

Enkele tips:

  • Controleer of jouw website/webshop zich houdt aan de wettelijke regelgeving van Google;
  • Gebruik de belangrijkste zoekterm van de webpagina in de URL (het webadres);
  • Gebruik de belangrijkste zoekterm in de titel;
  • Schrijf een uitnodigende ‘description metatag’tekst. Dit levert niet alleen meer bezoekers op, maar is ook goed voor je SEO ranking;
  • Voorkom ‘overkill’ van de belangrijkste zoekwoorden in de tekst;
  • Maak de inhoud van de webpagina relevant, doelgroepgericht en makkelijk te lezen;
  • Gebruik interne en externe links naar kwalitatief goede content;
  • Verwerk goed geoptimaliseerde afbeeldingen en video’s in je pagina’s;
  • Zorg voor correcte spelling en grammatica;
  • Zorg ervoor dat jouw webpagina mobiel responsief is;
  • Zorg ervoor dat jouw webpagina snel is.

Tot slot: blijf altijd werken aan SEO. Houd alle ontwikkelingen nauwlettend in de gaten. Goede SEO draagt bij aan een stabiele groei van jouw organisatie!

Er zijn nog geen opmerkingen