Magento en CRM E-Commerce Specialist
10e editie van de WebWinkel Vakdagen stond in het teken van vier relevante thema's te weten customer experience, retentie, omnichannel en cross border.
De tiende editie van de WebWinkel Vakdagen (WWVD) stond geheel in het teken van vier relevante thema’s te weten customer experience, retentie, omnichannel en cross border. Uiteraard was Vicus ook weer van de partij. Tijdens het rondlopen op de beurs hebben wij bij veel relaties onze pitch over de diensten en producten van Vicus gehouden (Magento, WebVisitAnalyser, Vtiger, VOSBA, koppeling King en Exact) en diverse presentaties bijgewoond. Onderstaand een kort verslag van onze belangrijkste bevindingen gedurende deze twee dagen.
Voor mij startte de eerste dag met een lezing van Fedor Deichmann, Business Development Manager bij Alibaba. Deichmann stelde dat het voor Nederlandse webwinkeliers een enorme uitdaging is om producten c.q. platformen in China succesvol te introduceren. Als je als bedrijf in China een product succesvol wilt introduceren is hard werken een vereiste.
Met een potentieel van 325 miljoen aangesloten Chinezen heb je als bedrijf bij een hitrate van 1% namelijk toch al snel 3 miljoen producten verkocht. De logistiek binnen je organisatie moet dit wel kunnen handelen. De drukte op de Chinese markt is de reden volgens Deichmann dat Alibaba vooralsnog geen plannen heeft om haar platformen actief in Europa uit te rollen. Simpelweg omdat het bedrijf nog al haar tijd en energie nodig heeft om de groei in China bij te houden en de concurrenten daar voor te blijven.
De online hypermarkt vullen met Europese brands is hun belangrijkste core-business. De Chinezen willen deze producten nu eenmaal graag kopen. ‘Think before you act’ voordat je besluit de Chinese markt op te gaan is de boodschap.
Een interessante lezing was ook die van Andre Damsteegt, Director Technology Solutions bij Magnus en Simon Hansen, CIO van Intergamma over Omnichannel architectuur. In hun lezing gaven zij aan dat de eisen aan omnichannel retailers steeds groter worden door de snelle opeenvolging van technologische ontwikkelingen. De oplossing is de implimentatie van een omnichannel ICT architectuur en daarbij de continue focus op de (potentiële) klant. Zorg er als bedrijf voor je de gehele customer journey als bedrijf goed in kaart brengt en de klant in elke fase van het traject triggert en met hen communiceert op de juiste wijze, was hierbij een belangrijk aandachtspunt.
De eerste dag bezocht ik de beurs met mijn collega Qeis; de tweede dag was ik er samen met Mark, onze nieuwe marketing- en communicatiemedewerker. Het was op beide dagen erg gezellig op de beursvloer. Zo trof ik veel bekenden, maar heb ik ook kennisgemaakt met de nodige nieuwe bedrijven.
Dit jaar waren er maar liefst 103 nieuwe standhouders op een totaal van 246 organisaties. Naast bekende partijen zoals serviceproviders (10%), allerhande logistieke oplossingen, verpakkingen (20%), fotografie oplossingen, hosting bedrijven, een aantal concullega’s waren ook internetmarketingbureau’s, internetmarketing en analytics bedrijven van de partij als standhouder.
Opvallende nieuwkomers zijn de bedrijven die zich bezig houden met Business Intelligence en Big Data. Ook was het erg leuk om diverse uitgevers van vakbladen tegen te komen alsook de belangrijkste brancheorganisaties voor Nederland (thuiswinkel.org) en België (beCommerz). Wel vind ik persoonlijk het beursprofiel steeds onduidelijker worden. Een voorbeeld hiervan is dat oplossingen die in eerste instantie met name geschikt lijken voor starters veel te hoog geprijst zijn en door een gekwalificeerd bedrijf worden aangeboden. Daarnaast trof ik prijsstunters die het laagste iDEAL tarief aanbieden. Maar dit maakt een speurtocht over de beurs juist ook wel weer interessant.
De ene verrassing na de andere….
Noteer alvast in jouw agenda: 18 en 19 januari Webwinkel Vakdagen in de Jaarbeurs te Utrecht.
Vanadiumweg 22
3812 PZ Amersfoort
Nederland
[javascript protected email address]
+31(0)33 461 1196