Hoe trek je bezoekers naar je website?
- 24 februari 2022
- Webmaster Vicus
Inhoudsopgave
- Start een blog naast je webshop
- Optimaliseer je webshop voor zoekmachines
- Schrijf pakkende titels en beschrijvingen
- Link je content in online communities
- Investeer in video-content
- Hergebruik content op meerdere kanalen
- Verstuur nieuwsbrieven naar abonnees
- Promoot je webwinkel op marktplaatsen
- Analyseer statistieken van je website
- Adverteer in de koopfase van bezoekers
Start een blog naast je webshop
Tegenwoordig is het voor webshops juist zinvol om een blog te hebben. Potentiële klanten zijn niet meteen op zoek naar een product, maar zoeken in eerste instantie voor een oplossing van hun probleem. Of ze onderzoeken op welke wijze een specifieke oplossing kan helpen bij hun probleem.
Met een blog bereik je je doelgroep veel eerder in zoektocht naar een uiteindelijke keuze voor een product of dienst. Een bezoek aan een productpagina of categoriepagina is vaak de laatste stap binnen een klantreis voordat de bezoeker overgaat tot aankoop. Een blogartikel afgestemd op de fase van de bezoeker biedt veel meer mogelijkheden deze te optimaliseren voor vindbaarheid binnen zoekmachines.
Optimaliseer je webshop voor zoekmachines
Met een blog die zoekmachinevriendelijk is wil je ook de rest van je webshop optimaliseren zodat deze hoog scoort binnen zoekresultaten. Je wilt dan niet alleen gevonden worden op algemene zoekopdrachten, maar ook op specifieke zoekopdrachten.
Een mooi startpunt is om na te gaan op welke zoekopdrachten jouw webshop momenteel gevonden wordt. Je kunt deze informatie vinden in Google Search Console.
Schrijf pakkende titels en beschrijvingen
Het loont om tijd te besteden aan de titel (meta title) en beschrijving (meta description) van je webpagina of je productpagina en categoriepagina. Gebruik een pakkende titel die je nieuwsgierig maakt en uitnodigt om op te klikken.
Zet krachtige woorden in die de lezer activeren. Naast de titel maak je ook de beschrijving om op te vallen tussen de zoekresultaten naar jouw webshop te laten klikken. Wanneer je wel hoog scoort in de zoekresultaten maar er wordt weinig doorgeklikt kan het zijn dat je wat aan je titels en beschrijvingen van je pagina moet doen.
Link je content in online communities
Onderzoek in welke online communities je doelgroep bevindt zoals in Facebook-groepen, LinkedIn-groepen of op fora. Online communities spreken het groepsgevoel aan en deelnemers voelen zich verbonden. Online communities is dan ook geen plek waar je je producten of diensten expliciet promoot. In plaats daarvan zul je moeten luisteren en lezen wat de vragen en problemen zijn die leven binnen de community.
Als je waardevolle content hebt die aansluit op de vraag of probleem reageer je met een informatieve post op de vraag. Vervolgens neem je een bescheiden verwijzing op naar meer informatie op jouw website. Ga voorzichtig te werk en wees niet te opdringerig met het ‘pluggen’ van je eigen content. De meeste online communities waarderen het niet als het lijkt dat je alleen je content plugt op het platform.
Investeer in video-content
Tekst-gebaseerde content vindbaar maken voor zoekmachines is een slimme manier om verkeer naar je webshop te trekken. Maar met video is ook veel (onbenut) bezoekpotentieel te behalen. YouTube is naast Google.com de meest bezochte website in Nederland.
Je kunt allerlei vormen van video aanbieden. Van een productrecensie tot een volledige productvideo of korte filmpjes die het product van meerdere invalshoeken demonstreert. Het maken van een video kost meer tijd en/of geld. Daar staat tegenover dat dit kanaal nog een hoop mogelijkheden biedt om gevonden te worden.
Hergebruik content op meerdere kanalen
Het maken van goede content is tijdrovende activiteit. Door bestaande content op te knippen en vanuit verschillende invalshoeken opnieuw aan te bieden op andere momenten, andere kanalen en in andere vormen vergroot je het bereik van die content en zul je meer bezoekers trekken.
Het hergebruiken van content betekent niet dat je de bestaande content klakkeloos kopieert naar ieder kanaal. Stem je content af op het publiek van ieder kanaal en uiteraard de mogelijkheden van het kanaal zelf. Denk aan andere vormen om je content te verspreiden zoals een podcast, een presentatie of een infographic. Content kun je ook bundelen tot een handboek of cursus waarvoor je een passende tegenprestatie vraagt.
Verstuur nieuwsbrieven naar abonnees
Volgens het Nationaal E-mail Onderzoek 2021 vindt 70% van de Nederlanders het gebruik van e-mail prettig. Nederlanders schaffen ook het vaakst iets aan naar aanleiding van een ontvangen e-mail. De verkoopkracht van e-mail overstijgt daarmee die van populaire social mediakanalen. Vanwege deze directe verkoopmogelijkheden aan consumenten is e-mail voor webshops een belangrijk kanaal.
E-mailmarketing biedt de mogelijkheid om in contact te blijven met je klanten en ze te laten terugkeren naar je webshop. Geef de lezers van jouw e-mail iets van waarde. Doe een interessant aanbod of verstrek waardevolle informatie. Onderwerpregels spelen een belangrijke rol bij e-mailmarketing. Deze bepalen of je e-mail geopend en gelezen wordt. Wanneer ze nooit geopend worden kan er ook geen verkeer naar je website komen.
Promoot je webwinkel op marktplaatsen
De afgelopen jaren spraken we regelmatig over marktplaatsen en hun hoge conversieratio’s. Met minimale opstartkosten start je een webshop en lift je mee op de bekendheid en vindbaarheid van marktplaatsen en het vertrouwen dat ze genieten onder consumenten. Er zijn ook voldoende nadelen om met een marktplaats in zee te gaan. Er gelden strikte regels als je wilt verkopen via deze platformen en je hebt een flinke marge nodig om winst te maken. Wat ons betreft zijn marktplaatsen niet zozeer het kanaal voor je directe verkoop, maar eerder voor promotie van je webshop.
Zo wordt iedere koopervaring van een klant op de marktplaats gekoppeld aan de marktplaats en niet aan de verkoper op die marktplaats. De uitdaging is om deze beleving ook aan jouw merk en webshop te koppelen. Webshops die een consistente merkbeleving, een perfecte service en snelle opvolging bieden tijdens en vooral na de koopfase bouwen een relatie op met hun klant. Ze onderhouden het klantcontact en bieden iets waardoor marktklanten de webshop willen bezoeken zoals een kortingscode. Met deze tactiek proberen we grip te krijgen op de allerlaatste fase van de klantreis en zetten we in op de fase Terugkomen van e-commerce performance model.
Analyseer statistieken van je website
Google Analytics is een enorme bron van informatie voor je webshop. Het laat je zien waar je bezoekers vandaan komen en welke pagina’s deze bezoekers bekijken. Je kunt zien welke webpagina’s populair zijn onder je bezoekers en hoe lang bezoekers op een pagina zitten voordat ze wegklikken. Naast Google Analytics biedt Google Search Console ook veel interessante informatie zoals welke zoektermen bezoekers gebruiken om op je webshop te komen.
Adverteer in de koopfase van bezoekers
Tot slot is er de optie om gericht op je doelgroep te adverteren en ze op deze wijze naar jouw webshop te trekken. Wij adviseren advertenties op het einde van de klantreis in te zetten (zie fase Kopen in e-commerce performance model). Uiteraard kun je ook advertenties inzetten wanneer je nog te laag scoort in organische resultaten, maar zie dit als een tijdelijke oplossing totdat je voldoende hoog scoort in de organische zoekresultaten.
Het einde van een klantreis is wanneer iemand het probleem erkent (”Ik heb een nieuw matras nodig voor een betere nachtrust”), de oplossing onderzocht (”Op welke matrassen slaap je lekker als zijslaper?”) en de gewenste oplossing herkent (”Ik wil een Hypnia Welzijn Supreme matras kopen”). Dit soort bezoekers op je webshop hebben vaak al een keuze gemaakt welk (type) product of dienst ze willen kopen. Dit kan een specifiek product zijn (Hypnia Welzijn Supreme matras) of een producttype (zacht schuimmatras).
In deze laatste fase is het doel de uiteindelijk koop te laten plaatsvinden. Advertentiekosten koppel je aan de gemaakte transacties en zo bereken je de conversieratio. Aan de hand van je conversieratio weet je altijd of de gemaakte advertentiekosten nog in verhouding zijn met de het aantal verkopen die je doet.
Recente berichten
- Steeds meer Magento Module Ontwikkelaars Introduceren Product abonnementen 18 november 2024
- Bestelling komt retour? Dit kun je doen! 18 oktober 2024
- De bestelknop in jouw webshop 8 oktober 2024