Tips voor een goede webshopnavigatie

Binnen 2 seconden beoordeelt een bezoeker of de navigatie van jouw website of webshop bruikbaar is of niet. Hoe kun je dit oplossen?
tips voor een goede webshopnavigatie

Wat bedoelen we met navigatie op een webshop

In 2 seconden beoordeelt een bezoeker of jouw webshop bruikbaar is of niet. De bezoeker wil zo snel en gemakkelijk mogelijk op zijn of haar doel af gaan. Een goede websitenavigatie vertelt de bezoeker welke digitale paden hij kan kiezen en hoe jouw website is onderverdeeld in categorieën.

Belangrijke onderdelen van een goede websitenavigatie zijn het hoofdmenu, de header, de footer en de zoekbalk. Deze onderdelen helpen jouw bezoekers om op de juiste pagina te komen en verzorgt in belangrijke mate de gebruikservaring. De navigatiestructuur optimaliseren voor zoekmachines verhoogt ook de vindbaarheid van die pagina’s in zoekmachines. Tot slot helpt een goede navigatie ook om een betere conversieratio te realiseren op jouw website.

Een duidelijke navigatiestructuur werkt door in de gebruikservaring, de vindbaarheid in zoekmachines en het percentage conversies en deze onderdelen hebben ook nog eens invloed op elkaar.

Een mooie vergelijking voor het belang van een goede navigatie voor je gebruikservaring is het afhaalmenu bij de Chinees. Voor de meesten van ons een frustrerende ervaring. Een lange lijst vol met gerechten waarvan je niet weet wat het is en waardoor je niet meteen durft te kiezen. Het resultaat is dat we kiezen voor het vertrouwde saaie menu. Een geoptimaliseerd afhaalmenu zou je bij de hand nemen op basis van smaken, ingrediënten of regelmatig bestelde gerechten.

Dit is niet anders voor een navigatiestructuur, want die zorgt ervoor dat:

  • bezoekers direct begrijpen wat ze kunnen vinden op je website;
  • bezoekers nieuwsgierig worden naar wat je kunt bieden;
  • je website beter gevonden wordt in zoekmachines.

In dit artikel geven we tips waarmee je aan de slag kunt om de structuur van je website te optimaliseren.

Chinees menu als metafoor voor een slechte websitenavigatie
Chinees menu als metafoor voor een slechte websitenavigatie

Tip 1 – Begin met de klant en de klantreis

Voor een goede navigatie moet je weten wie jouw bezoekers zijn. Wie is jouw doelgroep en waar zoeken zij naar? En welke antwoorden zoeken ze op welk moment binnen hun zoektocht.

Misschien oriënteren bezoekers zich op een probleem en onderzoeken ze hoe ze dit willen oplossen. Maar het kan ook zijn dat ze jouw oplossing en diensten vergelijken met die van een concurrent. Wellicht staan ze op het punt om voor jou te kiezen, maar missen ze informatie waarmee ze voldoende vertrouwen hebben om die laatste stap te kunnen zetten. Allemaal verschillende momenten in de klantreis waar je rekening mee moet houden in de navigatie van je website en webshop.

Het is belangrijk om niet zomaar aannames te doen bij de inrichting van je website. Als je weet waar je (potentiele) klanten op zoek zijn in welke fase van hun klantreis, kun je een website daarop inrichten. Gebruik zoveel mogelijk harde data zoals webstatistieken en heatmap tools. Bekijk de demografische kenmerken van je bezoekers, de verkeersbronnen en de best bezochte pagina’s op jouw website. Maar ook hoe ze navigeren over iedere pagina en waar ze wel of niet op klikken.

Tip 2 – Groepeer informatie in je navigatie

Groeperen van informatie maakt het voor websitebezoekers makkelijker om te navigeren. We onderscheiden in de informatiearchitectuur een aantal manieren hoe we informatie organiseren.

Organiseren van informatie op:

  • onderwerp;
  • taak;
  • doelgroep;
  • metaforen.

Bij het organiseren zien wij vaak een een combinatie van navigatie-ingangen en kun je gerust op één website zowel op onderwerp als op doelgroep navigeren.

Navigeren op onderwerp

Binnen een webshop kun je de navigatie op onderwerp inrichten. Neem bijvoorbeeld de website van Praxis. Het menu is ingericht op onderwerp en zoals “Verlichting & elektra”, “Verf & behang”, “Tuin”, “Dierbenodigdheden”, etc …

Navigeren op onderwerp op de website van Praxis
Navigeren op onderwerp op de website van Praxis

Navigeren op taak

Navigatie op een website die je aanzet tot actie, noemen we een taakgerichte navigatie. Denk hierbij aan termen als “Doneren”, “Lid worden”, of “Toegangskaarten kopen”. De website van de Efteling heeft overduidelijk een taakgerichte navigatie.

Webshopnavigatie navigeren op taak voorbeeld Efteling
Webshopnavigatie navigeren op taak op website van de Efteling

Navigeren op doelgroep

Het meest ideaal is wanneer je website één doelgroep bedient. In de praktijk spreken websites meerdere doelgroepen aan. Dan is het zinvol om jouw navigatie aan te passen op deze verschillende doelgroepen. Zo heeft de website van Shell haar navigatie ingericht op 2 doelgroepen: consumenten en zakelijke klanten.

Navigeren op doelgroep op de website van Shell

Navigeren op metaforen

Tot slot zie je in de navigatie ook nog wel eens metaforen voorkomen. Denk aan het envelopje dat verwijst naar het versturen van e-mail en een vergrootglas als metafoor voor de zoekfunctie op een website. Op de website van Vimexx zien we ook een pictogrammen die als metafoor gebruikt worden voor navigatie.

Webshopnavigatie met metaforen op de website van Vimexx
Webshopnavigatie met metaforen op de website van Vimexx

Tip 3 – Bepaal de inrichting van je topnavigatie

Een goede topnavigatie dient 2 doelen. Enerzijds moet de navigatie gebruiksvriendelijk zijn en anderzijds moet navigatie zorgen voor een goede vindbaarheid in zoekmachines. Als jouw webshop een goede topnavigatie heeft dan bereiken bezoekers eenvoudiger de juiste pagina. Dit geeft een signaal af aan Google want die wil graag dat gebruikers van de zoekmachine snel vinden wat ze zoeken. Deze positieve ervaring zorgt ervoor dat je hoger in zoekresultaten komt en beter gevonden wordt.

Voor het optimaliseren van de navigatie voor zoekmachines is het van belang om binnen de navigatie de juiste keywords voor jouw assortiment te gebruiken. Daarnaast bepaalt het aantal menu-items in je topnavigatie hoeveel linkwaarde iedere link krijgt. Daar komt nog bij dat teveel menu-items het onoverzichtelijk kan laten ogen wat het minder gebruiksvriendelijk maakt (een vuistregel is maximaal 7 menu-items per niveau).

De topnavigatie kun je verticaal of horizontaal inrichten. Een horizontale navigatie zie je vaak voorbij komen op websites. De hoofdingangen en menu-items zijn een weergave van categorieën binnen jouw webshop en kunnen alfabetisch geordend zijn of op basis van populariteit of een specifieke psychologische ordening. Een verticale navigatie heeft als voordeel dat je er meer items in kwijt kunt en dat een menu aan de linkerzijde beter aansluit op het zoekpatroon van bezoekers op jouw website.

Webshopnavigatie horizontale verticale navigatie op de website van Coolblue

Tip 4 – Beperk het aantal menu-items

Bij voorkeur kent jouw navigatiemenu een limiet van maximaal 7 menu-ingangen en mag het menu niet meer dan drie niveaus diep zijn. De reden is dat ons kortetermijngeheugen gemiddeld niet meer dan 7 items kan verwerken. Met deze limiet kan een bezoeker de eerste structuur van jouw website snel scannen en de belangrijkste menu-items opnemen. Ook dwing je jezelf om je tot de meest relevante items te beperken binnen jouw navigatie. Overigens zijn dit soort stelregels ook deels afhankelijk van jouw doelgroep en het type content op jouw website.

De website van Praxis hanteer maximaal 7 menu-ingangen per categorie

Tip 5 – Maak je navigatie responsief

Op welke apparaten moet jouw navigatie goed werken? Jouw website moet goed navigeerbaar zijn op smartphones, tablets en op desktop-omgevingen. Jouw navigatie dient op elk platform duidelijk en bruikbaar te zijn. De onderstaande afbeelding geeft je een voorbeeld van een responsief navigatiemenu van de website van Gamma. Deze website gebruikt een specifiek navigatiemenu voor telefoons, tablets en desktops, zodat iedereen prettig kan navigeren.

Responsief navigatiemenu op de website van Gamma
Responsief navigatiemenu op de website van Gamma

Tip 6 – Pas je navigatie aan voor verschillende doelgroepen

Deze tip is afgeleid van een eerder genoemde tip in dit artikel over het groeperen van informatie. Toch loont het om dit nog eens apart te noemen. Vaak heeft jouw website meerdere doelgroepen. Stem jouw navigatie af op de doelgroep die jij bedient. Zorg voor een relevante navigatie voor iedere doelgroep. In onderstaande schermafbeeldingen zie je verschillende navigatiemenu’s gebruikt worden.

Voorbeeld waarbij navigatie op de website wordt afgestemd op de doelgroepen van CZ
Voorbeeld waarbij navigatie op de website wordt afgestemd op de doelgroepen van CZ
Duimvriendelijke navigatie op de website van Etsy
mobiele navigatie op Etsy.com

Tip 7 – Zorg voor een goede mobiele navigatie

Zorg dat jouw navigatiemenu op mobiele apparaten ook goed herkenbaar is als menu. De menustructuur op een mobiel apparaat vraagt een andere opzet dan een menu op de desktop. Je hebt beduidend minder schermruimte en het is wenselijk om het aantal menu-items te beperken. Lukt dat niet dan dien je de menu-items goed te prioriteren zodat bezoekers de belangrijkste menu-items direct zien.

Onderdeel van een goede mobiele navigatie is een slimme zoek- en filterfunctie in het mobiele menu. Vergeet ook niet om de navigatie op mobiele apparaten vinger- en duimvriendelijk te maken. Plaats bijvoorbeeld het menu onderin de pagina zodat je er met jouw duim makkelijk bij kan.

Tip 8 – Gebruik kruimelpaden in je navigatie

Bezoekers van webshops vergelijken en bekijken vaak veel pagina’s voordat ze daadwerkelijk tot een aankoop overgaan. Een gebruiksvriendelijke navigatie toont de bezoeker waar hij zich precies bevindt in de webshop en hoe hij op zijn eerdere stappen kan terugkeren. Maar ook wanneer bezoekers op een specifieke pagina belanden, bijvoorbeeld naar aanleiding van een zoekopdracht, moet de bezoeker eenvoudig naar hogere niveaus kunnen navigeren.

Wanneer een bezoeker een eerdere pagina niet kan terug vinden, zal de bezoeker wellicht korter op de website blijven of misschien zelfs afhaken. Een kruimelpad helpt dat voorkomen en laat jouw bezoeker zien welke weg hij heeft afgelegd om bij een product of op een pagina te komen. Een veelgebruikte plek voor kruimelpaden is direct onder de topnavigatie.

kruimelpad in de navigatie van de website van IKEA
kruimelpad in de navigatie van de website van IKEA

Tip 9 – Bied een zoekmogelijkheid in je navigatie

Een ander belangrijk navigatie-element bij een webwinkel is de zoekfunctie. Deze moet je terugvinden op iedere pagina van de webshop. De meeste webshops bieden een dergelijke zoekfunctie, maar laten het daar vervolgens ook bij. Zo kun je het zoekvenster ook gebruiken voor het doen van zoeksuggesties op basis van populariteit of eerdere zoekopdrachten. Ook kun je binnen de zoekfunctie filters aanbieden om de zoekopdracht te verfijnen. Vergeet ook niet om ook resultaten aan te bieden op basis van synoniemen en veel voorkomende schrijffouten.

Bol.com helpt haar bezoekers bij het zoeken naar items
Bol.com helpt haar bezoekers bij het zoeken naar items

Tip 10 – Plaats conversiepunten binnen je navigatie

Een webshop is altijd bezig met conversiepunten te realiseren. Dit hoeft niet meteen de aankoop te zijn, maar een inschrijving op een nieuwsbrief of een knop naar een landingspagina met een actie is ook een conversiepunt.

Verstop je conversiepunten niet ergens onder in jouw website, maar plaats ze in jouw navigatie-structuur. Bied bezoekers de mogelijkheid om zich in te schrijven, content te delen of naar hun winkelwagentje te gaan. Op de website van Body & Fit zie je een mooi voorbeeld van een conversiepunt binnen het navigatiemenu. Als je klikt op de knop “Shop Nu” binnen het menu wordt je naar een landingspagina met een kortingsactie geleidt.

Conversiepunten in de navigatie van de webshop Body & Fit
Conversiepunten in de navigatie van de webshop Body & Fit
tips voor een goede webshopnavigatie
tips voor een goede webshopnavigatie
Er zijn nog geen opmerkingen