Gids voor marketing met Vtiger CRM

vtiger crm gids marketing

Dit is een korte introductie dat ingaat op de functies van Vtiger CRM voor de afdeling marketing. Het maakt niet uit of je nu directeur, marketingmanager of medewerker van de afdeling marketing bent. Op ieder niveau kan Vtiger CRM je bijstaan en kun je profiteren van de diverse functionaliteiten. Automatiseren staat hierin centraal.

De afdeling marketing wordt voor elke organisatie anders ingevuld. De kerntaken van de afdeling zijn wel overal hetzelfde:

  • Acquisitie: het werven van nieuwe klanten en leads
  • Up-sell en cross-sell: het verhogen van de waarde van een klant
  • Retentie: zorgen dat de klant steeds bij jou zijn producten of diensten blijft afnemen

Om dit succesvol te kunnen doen moeten marketeers hun klantsegmenten in kaart brengen. Wil je dit goed in kaart brengen dan heb je een systeem nodig dat gegevens omzet in een overzichtelijke samenvatting van waardevolle informatie. We leggen je graag uit hoe dat is te realiseren in Vtiger CRM. Automatisering speelt hierin een grote rol. Het is efficiënter en minder foutgevoelig. Bovendien heb je er bijna geen omkijken meer naar. https://www.vicus.nl/automatiseer-je-marketingproces/

Leads en contacten vastleggen van je website

  • Definieer formuliervelden
  • Formuliercode maken en insluiten op jouw website
  • Lead- en klantenbronnen analyseren met rapporten

Standaard kent Vtiger CRM ondersteuning voor het maken van webformulieren. Zodra een webformulier wordt ingevuld wordt het in Vtiger CRM opgenomen als Lead, Contact of Ticket. Vicus heeft ook een geavanceerde module ontwikkeld waarmee je ook meerder formulieren per contactpersoon of Lead kunt opslaan. Zo krijg je dus inzage in welke formulieren je relaties insturen.

En lees hier hoe je slim kunt omgaan met webformulieren.

Klantonderzoek uitvoeren

Informatie verzamelen over je doelgroep en je bestaande klanten is de basis van iedere marketingstrategie. Vtiger CRM biedt toegang tot een schat aan informatie. Deze informatie komt onder andere uit verkoop, klantenserviceopdrachten en contactmomenten.

De informatie die daaruit voortkomt kun je vastleggen in een gedetailleerd klantprofiel. Aangevuld met alle aankoopgeschiedenissen, telefoongesprekken en gedeelde documenten. Op basis van deze gegevens kunnen marketeers nieuwe markten identificeren, bestaande markten optimaliseren en zo campagnes beter inrichten.

Met Vtiger CRM kun je verschillende soorten rapporten maken waarmee marketeers klantgegevens kunnen filteren, segmenteren en analyseren op kansen. Bovendien kun je rapporten exporteren voor verdere analyse in Excel of BI-software:

  • Tabelrapporten
  • Pivot-rapporten (alleen Cloud versie)
  • Grafieken

Het meten van campagnes

Zodra een campagnemogelijkheid is geïdentificeerd kunnen marketeers een reeks campagnes in de marketingtrechter maken om hiervan te profiteren. Of het nu bestaat uit analoge campagnes zoals een conferentie of een advertentie in een krant; of digitale initiatieven zoals een nieuwe bestemmingspagina op jouw website met een contactformulier of een e-mailcampagne om eerdere klanten te benaderen. Vtiger CRM kan jou helpen dit voor elkaar te krijgen en laat je vervolgens de prestaties meten zodat jouw bedrijf door kan groeien.

Volg en analyseer externe campagnes

  • Definieer campagnevelden die je wilt vastleggen
  • Maak een campagne
  • Koppel leads en contacten aan een campagne
  • Analyseer campagnewinstgevendheid met rapporten

E-mail marketing automation

Bulk e-mailcampagnes zijn te maken met een aanvullende module.

  • Maak de bulk e-mailcampagne
  • Maak een lijst met ontvangers
  • Ontwerp de e-mail stuur de campagne
  • Prestaties meten met campagnerapporten

Stel drip e-mail en automatisch antwoord campagnes in via de speciale extensie.

  • Maak de campagne
  • Maak een lijst met ontvangers
  • Selecteer een trigger
  • Ontwerp de e-mail
  • Stuur de campagne
  • Prestaties meten met rapporten

Vond je dit interessant?

We hebben een reeks met artikelen geschreven om jou te laten zien wat er allemaal mogelijk is met Vtiger CRM. Naast dit artikel is er ook nog:

Er zijn nog geen opmerkingen

Ook interessant

geen berichten gevonden