Beter Scoren in Google 09 – Relevante En Waardevolle Link building

In dit 9e artikel over Link Building van de reeks 'Beter scoren in Google met je Webshop' bespreek ik met name de link building. Ook hier geldt dat relevantie een van de belangrijkste factoren is om succesvol links te bouwen.
diensten-seo-linkbuilding-2

Link builing is een van de SEO factoren die buiten de site (Off The Page) liggen buiten het directe beheer van de webwinkeleigenaar. Zoekmachines gebruiken deze informatie wel omdat de populariteit buiten de webwinkel in mede de relevantie van de inhoud bepalen.

Externe links en Sociale media spelen hierbij een steeds grotere rol.

Link building met Relevante En Waardevolle Links

Een belangrijk aspect van zoekmachineoptimalisatie is link building, dit kan je zien als de online reputatie van je webwinkel. Het is belangrijk dat je weet welke websites er al naar je linken, welke ‘ankerteksten’ (tekstdeel dat gelinkt is naar jouw webwinkel) zij gebruiken en welke je hiervan kunt optimaliseren. Ook is het belangrijk om te weten hoe de linkprofielen van je belangrijkste concurrenten eruit zien. Op basis daarvan kun je de meest optimale linkbuildingmogelijkheden uitzoeken.

Goede links krijg je met link building vooral door praktische informatie op je webwinkel te plaatsen. Het geeft mensen een reden om naar je te linken. Denk bijvoorbeeld ook aan kennis delen door e-books of waardevolle informatie op je site te zetten zoals wij doen met deze artikelreeks!

Kwaliteit van de link (linkpopulariteit)

Een link van een hoog gewaardeerde actuele site is meer waard dan een hobby-site die 3 jaar niet is bijgewerkt. Je kunt beter een paar goede links hebben dan veel slechte. Helemaal mooi is als een expert op jouw vakgebied een bericht of review maakt over jouw product of dienst (met link natuurlijk).

Google gaat er vanuit dat een webwinkel relevant, interessant, belangrijk en/of populair is als veel mensen een link naar die webwinkel plaatsen. Wie zet immers een link naar een oninteressante webwinkel? Hoe meer links, hoe groter je linkpopulariteit.

Als je gevonden wilt worden op een specifiek zoekwoord, dan helpen links waarin dat zoekwoord genoemd wordt extra. ‘Klik hier’ levert voor een bouwmaterialenverkoper minder op dan ‘meer over wandtegels’. Let dus op met link building dat je zo relevant mogelijke termen gebruikt.

Aantal kwalitatieve Links

Hoewel je met link building beter goede links dan veel links, is het hebben van veel goede links natuurlijk het streven. Ga in de zoektocht naar links niet aan de slag met geautomatiseerde processen om andermans blogs te spammen! Je valt er anderen mee lastig én loop je het risico snel weer verwijderd te worden (wat denk je dat zoekmachines met die informatie doen).

Je kunt gewoon om links vragen!

Je kunt het site-eigenaren gewoon vragen. De meeste kans maak je bij directory-sites zoals startpagina. Hoe meer een startpaginadochter bij je product of dienst past, hoe beter voor je vindbaarheid op relevante zoekwoorden. Andere bekende directory sites zijn dmoz en Yahoo Directory. Daarnaast zijn er veel sites waar je je bedrijfsprofiel kunt presenteren.

Voorkom links op niet-relevante websites of op zogenaamde linkfarms. Linkfarms zijn websites die speciaal worden gemaakt om links en advertenties te tonen.

Er zijn nog geen opmerkingen