Beter Scoren in Google 05 – Domain Authority (domeinautoriteit)
- 2 juli 2012
- Luuk Roovers
Naast Domain Authority gelden usability (gebruikersvriendelijkheid) en beheersaspecten. Overigens moet je de SEO-effecten hiervan niet overdrijven, het belangrijkste blijft overigens de externe signalen zoals link-building- en sociale signalen. Het is overigens wel een beslissing die opbouw van de webshopomgeving zwaar beïnvloed en bij fouten erg moeilijk is te herstellen.
Zolang de webshops hetzelfde presenteren lijkt het voor de hand liggen om alle webshops binnen één subdomein te plaatsen. De beste keus voor SEO is dan de folder structuur. De folder krijgt meteen dezelfde sterkte als het domein. Het is voor gebruikers een logische opzet en het maakt het ook gemakkelijker om de inkomende link-juice te gebruiken voor alle webshops. Bovendien vereenvoudigd het je linkbuilding strategie enorm.
Multishop internationaal (GEO Targeting)
De belangrijkste zoekmachines presenteren meestal verschillende resultaten voor dezelfde landen. Diverse factoren zijn hierbij relevant, waaronder de taal van de pagina, het IP-adres van de server, de landcode van het domein (ccTLD), de taal van de websites die naar het domein linken, de instellingen binnen de Google Webmaster Console en de META-geo tags (ondersteund door de zoekmachines Bing en Yahoo).
Meestal is voor internationale aanpak separate domeinen (www.domein.nl) de beste aanpak. Daarmee kunnen verschillende webwinkels worden gemaakt met ieder de relevante landcode TLD, eigen server, Als goed alternatief (bijvoorbeeld als een specifieke TLD niet kan worden geclaimd) kan een landspecifiek subdomein worden gebruikt (nl.domein.com). Beide alternatieven kunnen een ander effect hebben op de domain authority.
Domain Authority – Autoriteit, vertrouwen en kracht van het domein
Zoekmachines gebruiken diverse parameters om de autoriteit, het vertrouwen en de kracht ban een domein te berekenen. Vandaar dat nieuwe pagina’s van sites met grote autoriteit hoog scoren in zoekmachines.
Vanuit deze gedachte is het het best om te kiezen voor folders (www.domein.nl/fr). Omdat folders onderdeel zijn van de hoofdsite worden alle kernwaarden van het hoofddomein doorgegeven aan de pagina. Bij het gebruik van verschillende domeinen (www.fr-domein.nl) worden deze waarden zeker niet doorgegeven. Bij subdomeinen is het wat onduidelijker.
Vooralsnog gaan we er vanuit dat wanneer er sprake is van een paar subdomeinen die bovendien ook nog eens stevig vanuit het hoofddomein naar wordt gelinkt én de structuur vergelijkbaar is een deel van de autoriteit en vertrouwen van de hoofdsite meekrijgen.
Search Engine Resultaat Pagina’s (SERPs)
Wanneer een webwinkel voor een zoekwoord meerdere pagina’s presenteren binnen de SERPs is de kans voor bezoekers hoger. Zoekmachines tonen gewoonlijk nooit meer dan 2 SERPs per bron om de zoeker diversiteit te bieden en kwaliteit van de zoekresultaten te waarborgen. Dus het gebruik van meerdere domeinen kan leiden tot meerdere SERPs, terwijl dat bij het gebruik van folders nooit meer dan 2 keer zal voorkomen.
De suggestie wordt gewekt dat Google subdomeinen anders afhandelt dan domeinen. En als dat waar is dan gaan we nu scoren! Helaas gebruikt Google de anti-“host crowding” algoritmes om zeker te stellen dat de zoeker resultaten ziet van meerdere bronnen. Er lijken hierbij uitzonderingen te zijn voor merken van grote bedrijven, waarbij pagina’s van subdomeinen juist weer eerder lijken te worden getoond dan meer pagina’s van het hoofddomein.
Ik help graag om SEO wat beter te begrijpen. Neem gerust contact met mij op als je beter wilt scoren in Google met je website, webwinkel of blog. Ook kan ik je helpen om je domain authority te berekenen.
Recente berichten
- Steeds meer Magento Module Ontwikkelaars Introduceren Product abonnementen 18 november 2024
- Bestelling komt retour? Dit kun je doen! 18 oktober 2024
- De bestelknop in jouw webshop 8 oktober 2024