De bestelknop in jouw webshop

Iedere webshop heeft een bestelknop, maar heb je wel eens nagedacht over de juridische gevolgen van jouw woordkeus?
Sales verbeteren met vtiger crm (3)

Even een landelijk nieuwtje wat wellicht niet iedereen heeft meegekregen. Ons oog viel op een artikel van de NOS. Vorige week vrijdag heeft de Hoge Raad een bijzondere uitspraak gedaan. Volgens hen was de bestelknop van Bol.com niet duidelijk genoeg voor de consument. Ook wij zijn benieuwd wat voor gevolgen hier verder aan zitten.

Wat was er aan de hand?

Volgens de hoogste rechtsinstantie is het voor consumenten niet duidelijk genoeg dat er een betalingsverplichting schuilgaat achter de knop ‘bestelling plaatsen’. Nu is Bol.com met deze uitspraak op de vingers getikt. De knop op de website van Bol.com is sinds 2022 al aangepast naar ‘bestellen en betalen’.

Een klant van Bol.com had artikelen besteld en gekozen voor achteraf betalen. Deze klant voldeed vervolgens niet aan de betalingsverplichting. Hier maakte Bol.com een zaak van en deze is nu gewonnen door de klant. Het argument was dat met het drukken op de knop ‘bestelling plaatsen’ er geen duidelijkheid was of er nu wel of geen betalingsverplichting werd aangegaan.

Wat zijn de gevolgen

Een uitspraak als deze kan verstrekkende gevolgen hebben. In het allerergste geval kunnen consumenten en bedrijven hun aankopen aanvechten en hun geld (deels) terugeisen. In het artikel van de NOS wordt echter al aangegeven door IT-advocaat Henk Dekker dat een rechter hier wel in alle redelijkheid mee om zal gaan.

Jouw eigen webshop

Wij waren in eerste instantie enigszins verbaasd over deze uitspraak. Naar ons idee lijkt het allemaal vrij logisch dat er voor levering van producten betaald moet worden. Daarnaast is er ook wel een punt te maken van het feit dat je alles juridisch zo waterdicht mogelijk hebt. En het gebruik van de juiste woorden is hierbij cruciaal.

Een voorbeeld: Een webshop gespecialiseerd in medische apparatuur werkt veel met vakjargon. Dat maakt ook niet uit want de klanten zijn specifiek op zoek. Zij begrijpen (in ieder geval) de meeste termen. Een site als Bol.com bedient een veel breder publiek. En dan is het raadzaam om daar termen, teksten en dus ook teksten voor in de knoppen op aan te passen. Al is het alleen maar om verwarring te voorkomen.

Ons advies is om een kritisch te kijken naar de bestelopties binnen jouw webshop. En houdt daarbij deze uitspraak in gedachten. Je kunt zo in ieder geval wat ongemak voorkomen.

Er zijn nog geen opmerkingen

Ook interessant

geen berichten gevonden