Bij veel grote shops doen aan gratis verzending, waardoor de consument verwacht dat bij iedereen de bestellingen snel, betrouwbaar en voor niets geleverd worden. Voor menig webwinkelier is de verzending dan ook een hot item. En waar de één van mening is dat gratis verzending geen optie is, ziet de ander het als een middel om de verkoop te stimuleren. Vicus zet de voor- en nadelen van gratis verzending graag voor u op een rijtje.
Het lastige van verzendkosten is dat een ideale prijs niet bestaat, terwijl de invloed op de conversie enorm kan zijn. Bijna elke webshop maakt verlies op de verzendkosten. Om dit verlies binnen de perken te houden, kunt u de verzendkosten verwerken in de verkoopprijs. Maar dit kan de klanten afschrikken. Uw producten zullen niet alleen bij vergelijkingssites minder voordelig naar voren komen, ook betaalt de klant bij een bestelling van meer dan één artikel meerdere keren (een gedeelte van) de verzendkosten.
Welk bedrag is redelijk?
Het werkt vaak beter om een vast bedrag voor de verzendkosten te rekenen. De belangrijkste vraag is dan wat een geaccepteerd bedrag is voor uw klanten. Voor de meeste artikelen is een bijdrage in de verzendkosten van 1,95 euro heel redelijk. Ook kiezen veel bedrijven ervoor om boven een bepaald bedrag helemaal geen verzendkosten te rekenen. Een aantal jaar geleden besloot Bol.com naar aanleiding van een consumentenonderzoek om artikelen vanaf 20 euro gratis te verzenden.
Ook in het buitenland stoeien retailers met de verzendkosten. Een aantal grote bedrijven, zoals Amazon en Walmart Canada, verhoogden onlangs de drempel voor gratis verzending. Target besloot juist om deze drempel te halveren van 50 naar 25 dollar in de hoop om meer marktaandeel te winnen. Met een winststijging van 37,8% in het eerste kwartaal van dit jaar, vergeleken met dezelfde periode in 2014, lijkt het een succes.
Gratis verzending alleen bij juiste voorwaarden
De meningen over de actie van Target lopen erg uiteen. Talloze retail-experts, onder wie Natalie Berg, zien gratis verzending als een wanhopige poging om klanten te behouden. Natalie verwacht dat de discounter binnenkort terugkeert naar de oude drempel van 50 dollar. Ook is ze van mening dat gratis verzending geen lang leven gegund is en dat het over vijf jaar zelfs helemaal niet meer bestaat.
Tegenstanders zien gratis verzending als conversietool, maar geven wel aan dat het alleen succesvol is wanneer het in combinatie met een aantal voorwaarden wordt gebruikt, zoals een marketingstunt, een drempelbedrag of als onderdeel van een campagne. Stel dat u nieuwe klanten wilt bedanken voor hun aankopen en hen aan u wilt binden, dan kunt u bijvoorbeeld bij de eerste bestelling de reguliere verzendkosten rekenen en in het pakketje een kortingscode doen ter waarde van de verzendkosten.
Hebben abonnementen de toekomst?
Het aanbieden van een abonnement, waarbij klanten tegen betaling van een vast bedrag de rest van het jaar geen verzendkosten meer hoeven te betalen, wordt steeds gebruikelijker. Amazon introduceerde tien jaar geleden de dienst Amazon Prime. Voor 99 dollar per jaar kunnen consumenten zo veel en zo vaak bestellen als ze willen. Een bijkomend voordeel is de toenemende klantloyaliteit. Uit een recent onderzoek bleek dat minder dan één procent van de Prime-leden tijdens het online shoppen naar andere websites van andere grote retailers gaat.
In eigen land lanceerde de Bijenkorf ongeveer een jaar geleden de dienst ShippingPlus. Wie eenmalig 9,95 euro betaalt, krijgt een jaar lang al zijn bestellingen gratis thuisgestuurd. Of het aanbieden van een abonnement ook de oplossing is voor uw bedrijf is lastig te zeggen. Omdat elk bedrijf anders is, en ook de marges nogal uiteenlopen, is er geen algemeen advies. Vicus gaat daarom graag met u om tafel om de opties te bespreken.
Recente berichten
- Steeds meer Magento Module Ontwikkelaars Introduceren Product abonnementen 18 november 2024
- Bestelling komt retour? Dit kun je doen! 18 oktober 2024
- De bestelknop in jouw webshop 8 oktober 2024