Kracht van beelden op jouw webshop

70992-Royalty-Free-RF-Clipart-Illustration-Of-A-Photographer-Pointing-His-Big-Lens2

Als webwinkelier heb je minder dan 3 seconden de tijd om jouw bezoeker ervan te overtuigen dat hij of zij in jouw webshop vindt wat hij/zij zoekt. Goede productfoto’s en de mogelijkheid om filmpjes te zien waarin de items getoond worden, kunnen dan net de doorslaggevende factor zijn om de webshop nader te bekijken in plaats van weg te klikken.

Dat consumenten meteen een duidelijk beeld krijgen van jouw product(en) is belangrijk. Want ook nu zijn nog veel mensen bang dat de aankopen in het echt tegenvallen. Daarnaast zijn duidelijke foto’s of mooie filmpjes veel gebruiksvriendelijker dan ellenlange teksten. De kracht van beelden is vergelijkbaar met de etalage van een fysieke winkel. Als de producten in de etalage je al niet aanstaan, is de kans klein dat je naar binnen gaat. Bij jouw webshop is het algehele design de eerste factor die bepaalt of de bezoeker zaken met jou wil doen.

Zet de kracht van beelden realistisch in

Het lijkt een open deur, maar zorg ervoor dat de kijker zich kan identificeren met de persoon op de foto. Wees dus kritisch en selectief bij het bepalen welke foto’s en video’s op de website komen. Natuurlijk kun je creatief zijn en de boel wat opleuken, maar wanneer jouw doelgroep bestaat uit moeders en je een kinderwagen laat aanprijzen door een ultraslank model gekleedt in enkel een bikini en sportschoenen kan dit verkeerd vallen en werkt de kracht van beelden contra-productief.

Kinderwagenfabrikant Bugaboo plaatste zo’n foto op sociale media. De foto trok weliswaar de aandacht, maar al snel kwam er een stortvloed aan commentaar. Een sterk voorbeeld van de kracht van beelden in minder positieve zin. Vrouwen gaven aan dat het beeld totaal onrealistisch is en dat ze het beeld eerder lachwekkend vinden dan dat zij zich geroepen voelen om ook een Bugaboo aan te schaffen.

Grote merken die de kracht van beelden beter begrepen hebben zijn bijvoorbeeld Zalando en H&M. Op de website tonen zij vaak meerdere foto’s waar de kledingstukken zowel met als zonder modellen te zien zijn. Ook wisselen ze de poses en de blikken van de modellen af. Zo zijn er foto’s waarbij de modellen recht in de camera kijken en beelden waarbij ze wegkijken. Bij items die echt verkocht moeten worden passen zij vaak nog wat extra trucjes toe zoals een loshangende vinger of een oogrichting die jouw blik naar de prijs of de bestelbutton leidt en daarmee de kracht van beelden bewijst.

Kleine details voor nog meer effect

Daarnaast zijn er bedrijven zoals Asos.com die met filmpjes werken en daarmee de kracht van beelden inzetten. Door middel van een model dat op de catwalk loopt, zie je het kledingstuk niet alleen aan, maar ook bewegen in een 360-graden beeld. Voor de bezoeker van jouw website is dit natuurlijk helemaal perfect.

Maar wanneer je een kleinere webwinkel heeft, kun je ook creatief zijn door kleine details toe te voegen aan de foto’s. Je kunt bijvoorbeeld een foto plaatsen van een model dat een fractie van een seconde subtiel glimlacht en daarna weer neutraal kijkt of een tros tomaten waar een waterdruppel vanaf valt. Deze effecten zullen de bezoeker, bewust of onbewust, toch even wat langer naar jouw foto’s en dus jouw assortiment laten kijken.

Heb je er al eens aan gedacht om (bewegend) beeld in te zetten als after sales-methode? Artikelen die tijdens het gebruik of het onderhoud de nodige vragen kunnen oproepen, lenen zich erg goed voor productvideo’s.

Vicus kan je helpen bij het optimaliseren van jouw website door het inzetten van de kracht van beelden. Informeer gerust eens naar de mogelijkheden.

Er zijn nog geen opmerkingen

Ook interessant

geen berichten gevonden