Magento als Multishop Platform volg het succes van Coolblue
- 2 juni 2015
- vicus
De ‘multiple-sitestrategie’ is onderdeel van het door Vicus ontwikkelde ecommerce succesmodel.
Waarom verkoop van hetzelfde via meer websites loont
Via verschillende websites hetzelfde te verkopen kan zeker lonen. Met iedere Magento site kunt u immers een gespecialiseerd deel van uw assortiment aan nichedoelgroepen presenteren terwijl u op dezelfde backoffice leunt.
Groter bereik door kleiner te denken
Oude retailtradities gaan er vanuit dat je een zo groot mogelijk publiek moet aanspreken. Maar online verkopen gaat met andere spelregels waarvan een flink deel door zoekmachines wordt bepaald.
Positieve invloed op zoekmachines
Zoekmachines zien het liefst dat je specifiek bent. Hoe specifieker (lees: beperkter) het assortiment op uw Magento webshop, hoe relevanter in keywords en hoe specialistischer voor de doelgroep.
Sites naar elkaar doorverwijzen
Uiteraard verwijs je de sites naar elkaar door, waardoor je zoekmachinepositie verbetert. Tegelijkertijd bied je klanten voor wie de website te specifiek blijkt, andere plekken die wellicht wel wat van hun gading in het assortiment voeren. En deze Magento shops zijn stuk voor stuk deel van je eigen webonderneming en werken met dezelfde backoffice. Zo heeft u eigenlijk één groot magazijn én diverse kleine specialistische webshops online.
Geïnspireerd door Coolblue
Ook in Nederland zijn er diverse bedrijven succesvol met de zogenaamde ‘multiple-sitestrategie’. Een erg bekende is Coolblue met al die aparte webshops. Denk aan Gsmshop.nl, Pdashop.nl en laptopshop.nl. Vicus iplementeerde al rond 2005 de eerste succesvolle klanten met multishop platform op basis van Zen Cart met als bekendste voorbeelden Stanley en Livingstone en Rapbid (kabeltje.com). Daarnaast implementeerde we diverse multishop platformen op basis van Magento, vaak ook met een koppeling naar een ERP-systeem.
Ook specifiek in de url!
Wie besluit nicheafsplitsingen van zijn webwinkel online te zetten, doet er goed aan deze onder een relevante url live te zetten. Denk aan de voorbeelden van stanley-livingstone.eu, reisgids-winkel.nl en globe-winkel.nl. Goede niche webshops hebben in de url de keywords opgenomen waarop de geïnteresseerde doelgroep zal zoeken. De url is één van Googles belangrijke pijlers waarmee de zoekmachine relevantie bepaalt. Daarmee vertaalt de url zich in een hogere zoekmachinepositie op precies de juiste trefwoorden, met meer traffic als gevolg. Ook voor Magento webshops!
Recente berichten
- Steeds meer Magento Module Ontwikkelaars Introduceren Product abonnementen 18 november 2024
- Bestelling komt retour? Dit kun je doen! 18 oktober 2024
- De bestelknop in jouw webshop 8 oktober 2024