Marketing Automation software selecteren

Marketeers die Marketing Automation software willen gebruiken om hun online marketing activiteiten te ondersteunen moeten kiezen voor een passend softwarepakket. Er zijn ruim 300 softwarepakketten beschikbaar maar welk pakket is het juiste voor jouw organisatie? 
marketing-automation-vtiger-crm_1024x768

Wat zijn de beste Marketing Automation software leveranciers?

Voorbeelden van veelgebruikte Marketing automation software zijn Act-on, Marketo, Hubspot, Eloqua, Pardot (van Salesforce), Silverpop en Teradata.  Op de website van Stan & Stacy vind je een uitgebreid vergelijk op basis van meer dan 60 functies van de bekendste spelers op de markt.

Marketing Automation software volgens Forrester

Het Forrester Wave LR2M (lead to revenue management) onderzoek geeft de belangrijkste leaders aan. Dit zijn pakketten voor de grotere organisaties die serieus tijd kunnen besteden aan hun marketing.

Ieder kwartaal brengt Forrester een onderzoek uit waarin de leveranciers worden vergeleken op basis van hun huidige aanbod en hun strategie. Ze kijken daarbij naar de functionaliteiten van de pakketten en analyseren welk pakket een goede keuze is bij elk vraagstuk.

Oracle Eloqua

Oracle Eloqua is het best geschikt als oplossing om grote, complexe go-to-market strategieën tot leven te brengen. Het heeft uitgebreide functionaliteit zodat het, volgens de gebruikers, in de praktijk lastig te gebruiken is.

Marketo

Marketo is uitermate geschikt voor contextual marketing. De Customer Engagement Engine in de software zorgt ervoor dat je je doelgroep goed kunt bereiken. Daarnaast werkt de Account Based Marketing oplossing goed. Marketo wordt wereldwijd door ruim 4.000 bedrijven gebruikt, meestal binnen het zogenaamde ‘midsize’ segment en daarboven. Is dus minder geschikt voor kleinere MKB bedrijven.

IBM Marketing Cloud en IBM Marketing Software (voorheen Silverpop)

IBM Marketing Cloud en IBM Marketing Software zijn een doorontwikkeling van het ‘oude’ Silverpop. Het is een pakket dat heel veel functionaliteit bevat en innovatief is in aanpak, zo bevat het bijvoorbeeld al predictive leadscoring, 1 van de trends in 2017.

Act-On

Act-On richt zich op organisaties met kleine marketing teams die een grote visie op L2RM hebben. Het product is gemaakt voor marketeers, eenvoudig in gebruik en het biedt vele wizards en tutorials. Act-Onis relatief eenvoudig te implementeren en ook nog eens concurrerend geprijsd. Act-On biedt een brede oplossing met heel veel functionaliteit maar je moet nog steeds wel een marketing afdeling hebben!

Adobe Campaign

Adobe Campaign is een L2RM oplossing binnen een scala van Adobe systemen. Met name bedoeld voor organisaties die wereldwijd opereren en zowel in B2b als B2C zaken doen. Het is vooral een aanvulling voor organisaties die ook al andere suites van Adobe gebruiken. Het pakket beidt een breed scala aan regionale targetting opties, segmenteeropties en customer engagement mogelijkheden en is daardoor wereldwijd heel goed in te zetten.

Hubspot

Marktleider en trendsetter. Claimt al dan niet terecht de term inbound marketing uitgevonden te hebben. Hubspot heeft op dit moment ongeveer 60.000 klanten. Het bedrijf is sinds 2014 beursgenoteerd. Hubspot geniet een grote mate van populariteit en is ook zeer succesvol in het toepassen van Inbound Marketing voor haar eigen leadgeneratie. Vicus heeft ook een koppeling tussen Hubspot en Vtiger CRM beschikbaar.

JourneyFunnel CRM/MSA (o.b.v. de WebVisitAnalyser)

Het JourneyFunnel CRM/MSA (Customer Relationship Management/Marketing & Sales Automation)-systeem van Vicus is opgebouwd uit een combinatie van vtiger CRM, de WebVisitAnalyser en een aantal marketing- en verkoop gerichte add-ons. Het JourneyFunnel CRM/MSA richt zich met name op MKB bedrijven die geen tijd hebben om zich in Marketing Automation en Sales Automation te verdiepen. Natuurlijk kan het systeem niet zoveel als de grote jongens, maar het kost dan ook beduidend minder geld en tijd. De belangrijkste functionaliteit ondersteunen we wel.

  • e-mailmarketing met personalisatie;
  • digitale profielen en segmentatie naar doelgroep;
  • prioriteer en Converteer Leads met Lead scoring & Lead alerts;
  • leadnurturing en relevante campagnes opzetten;
  • landing pages en online Lead- en Contactformulieren;
  • beheer van contact- en verkoopdata in 1 centrale marketing database;
  • analyse en rapportage – Contact- en verkooprapportages;
  • werkstromen en e-mail templates.
Er zijn nog geen opmerkingen