Meer rendement uit Big (klant)data met marketing en sales automation

Als IT manager kun je met marketing automation meer halen uit je Big Data. De hoeveelheid data groeit exponentieel. In een hevig concurrerende markt, wil je de juiste keuzes maken. Je hebt hiervoor relevante en complete (klant)data nodig. Je streeft naar tijdbesparing, kostenreductie en de juiste klantfocus.

EvoSwitch-Datacenter-compilatie_foto

Wat mij betreft spreken we van big data wanneer men werkt met een of meer datasets die te groot zijn om met reguliere databasemanagementsystemen te onderhouden. Consumenten slaan steeds meer data op in de vorm van bestanden, foto’s en films (Facebook, YouTube). Daarnaast produceren organisaties zelf ook steeds meer data en verzamelen steeds meer apparaten zelf data, slaan deze op en wisselen ze deze uit.

Analyseren van data steeds belangrijker

Niet alleen de opslag van al deze big data is voor jou als IT manager een uitdaging. Juist het analyseren van data speelt een steeds belangrijkere rol. Big data bevat immers een schat aan informatie voor verschillende doeleinden, zoals bijvoorbeeld klantinformatie voor de marketing- en verkoopafdeling. Je wilt een juiste dataset hebben van jouw (potentiële) klanten zodat je ze doelgericht en doeltreffend kunt benaderen.

Inzicht vaak onder de maat

Regelmatig zie en hoor ik echter dat bedrijven veel tijd verspillen aan niet rendabele projecten. Het inzicht en het begrijpen van het gedrag, interesses en wensen van de (potentiële) klant is dan onder de maat. Ook matcht het type klant niet met de gewenste doelgroep of heeft de organisatie niet inzichtelijk dat de desbetreffende klant niet kredietwaardig is. Toch worden projecten dan uitgevoerd met vaak communicatieproblemen en soms betalingsachterstanden tot gevolg.

Gebruik tools voor automatische profilering

Een oplossing om deze problemen te voorkomen is meer structuur en overzicht te krijgen in big (klant)data door marketing- en sales automation. Er zijn diverse tools beschikbaar die automatisch een profiel van de individuele website/shop bezoeker (op organisatieniveau)opbouwen. Een voorbeeld van een dergelijke tool is de WebVisitAnalyser. Deze tool brengt van de webbezoeker onder meer KvK-nummer, het aantal medewerkers, de branche, fase in de buyer en customer journey, productinteresses (aantal bezochte pagina’s en/of combinatie van pagina’s) en de kredietwaardigheid in kaart.

Koppel verzamelde data aan de gegevens in je crm

Beschik je over een CRM? Dan kan deze klantinformatie direct worden doorgeschoten en heb je direct inzicht in het klantprofiel. Op basis van dit profiel kan je direct gerichte acties ondernemen. Je hebt immers voldoende informatie om te beslissen of de lead wel/niet bij jouw organisatie past en in welke fase van het aankoopproces hij/zij zich bevindt. De uitgevoerde marketing en sales acties leg je vast in CRM. Zo zorg je voor een compleet klantprofiel, wat jouw marketing- en salesafdeling helpt de juiste beslissingen te nemen.

Grijp af en toe terug op traditionele marketinginstrumenten

Contacten die nog niet voldoende geprofileerd of gekwalificeerd zijn kunnen middels marketing automation automatisch worden bestookt met e-mail en de traditionele snailmail (bijvoorbeeld een pakkende ansichtkaart). Of gebruik moderne middelen zoals zogenaamde Liquid Content / Dynamic Web Content, waarbij je afhankelijk van het profiel van de bezoeker de content van je website dynamisch aanpast.

IT, Marketing en sales werken samen

De hot leads kunnen vervolgens worden doorgezet naar de afdeling sales. De leads die nog verder opgewarmd moeten kunnen naar de afdeling marketing. Als IT manager creëer je met (e-mail) marketing automation overzicht en de juiste focus. Maar ook voor een betere werksfeer. Zowel de marketing, sales als klantenservice houden zich bezig met die activiteiten en klanten die rendement opleveren. IT faciliteert.

Er zijn nog geen opmerkingen