Exact Live 2016: be tech curious groot succes

Op 9 november was ik samen met mijn collega en Junior Accountmanager Michael aanwezig op het jaarlijkse feestje van Exact. De vijfde editie van Exact Live stond op 9 november geheel in het teken van de snel opvolgende digitale en online ontwikkelingen. De centrale vraag: ''in hoeverre zullen digitale en online ontwikkelingen de menselijke taken binnen het bedrijfsleven/de samenleving wel of niet gaan en kunnen overnemen?

In een snel veranderende wereld veranderen ook de verwachtingspatronen van klanten. Daarom is het belangrijk dat organisaties goed op de hoogte zijn van alle digitale en online ontwikkelingen. Vicus dat in de markt bekend staat als een innovatief ICT bedrijf was dan ook met twee man vertegenwoordigd.

Klanten leiden door nieuwe wereld

De focus zal voor organisaties steeds meer komen te liggen op het leiden van (potentiële) klanten door de nieuwe wereld.

De volgende trends die deze nieuwe wereld zullen kenmerken kwamen in de diverse presentaties aan de orde:

  • Niet meer verliefd op merken maar op interfaces
    “Convenience is the New Loyalty”
    Mensen worden niet meer verliefd op merken. Zij zullen worden aangetrokken door interfaces. Voor bedrijven die nog niet digitaal aanwezig zijn wordt dit een grote uitdaging. Interface = Brand geworden
  • Platformen / Superapps
    Deelnemen aan platformen is heel belangrijk geworden en zal steeds belangrijker worden. Een voorbeeld hiervan is Uber WeChat. In China heeft dit platform als het ware al de markt overgenomen. Als je niet meedoet, dan besta je als het ware niet. De keus is en wordt almaar duidelijker: participeer in bestaande platformen of creëer er zelf één.
  • Schaal van communiceren
    Het zal in de toekomst niet meer voldoende zijn om binnen 24 uur te reageren. Nee, klanten en prospects verwachten direct realtime antwoord. Steeds vaker zal dit virtueel gebeuren.
  • Mens – emotioneel Computer/robots operationeel
    In de toekomst zal de digitalisering en robotisering doorgaan. Computers en robots zullen operationele taken overnemen, maar geen emotionele taken. Voor beroepen waar empathie, passie en creativiteit erg belangrijk zijn (denk hierbij aan beroepen als leraar en dokter) zal de mens niet te vervangen zijn. De menselijke inzet zal over het algemeen wel schaarser worden. En naarmate iets schaars wordt stijgt het in waarde. De relatie tussen het digitale en menselijke vlak zal worden heruitgevonden. Er zal een unieke soort klantrelatie ontstaan.
  • Personalisering door automatisering
    Er zullen steeds meer onzichtbare technologieën verschijnen. Hierdoor wordt er een magische ervaring gecreëerd. Voorbeeld is Uber: je hebt betaald, maar je weet niet hoe en hoeveel.
  • Magische ervaring – onzichtbare technologie
    Door onder meer het gebruik van sensoren zal de personalisatie, dus de klantgerichtheid en service enorm toenemen. Een voorbeeld hiervan zal bijvoorbeeld een CV ketel zijn die een week van tevoren jou een sms stuurt met daarin het bericht dat de CV ketel over een week kapot zal zijn. Dit is mogelijk door een ingebouwde sensor die automatisch dit bericht zal versturen. Vervolgens stuurt de CV ketel zelf een sms naar de reparateur.

Naast deze ontwikkelingen zullen beslissingen meer gebaseerd worden op algoritmes in plaats van op ‘gut feelings’.

Exact leidt mensen door nieuwe wereld

De boodschap van Exact kwam op dit event naar voren. Het bedrijf wil klanten verbinden door hen helpen met het realiseren van hun doelstellingen. Een belangrijke stap hierbij is dat Exact bedrijven helpt met het zoeken naar nieuwe klanten. De lancering van Exact Connect als digital business platform betekent dat Exact op het gebied van kennis, productniveau en financiën ondersteuning biedt. Exact Live omarmt hiermee het digitale business tijdperk.

Exact helpt hierbij bedrijven zo het optimale uit hun business te halen. Ook Vicus houdt alle digitale en online ontwikkelingen goed in de gaten en zal deze goed in de gaten blijven houden.

Laat een reactie achter