Geslaagd seminar bij Vicus

JourneyFunnel© Model: betere leads en klanten.

Op vrijdagmiddag 27 mei organiseerde Vicus een informele briefing. Tijdens deze drukbezochte middag liet Vicus zien dat organisaties veel efficiënter en effectiever hun verkoop, marketing en klantenservice processen kunnen inrichten. Hoe? Door het JourneyFunnel© Model in combinatie met WebVisitAnalyser, vtiger CRM, Magento en/of King te implementeren binnen de organisatie.

Resultaat: tijd- en kostenbesparing, focus op juiste leads en klanten, meer en betere leads en klanten en meer omzet. Daarnaast waren er twee gastsprekers. Peter Pors, Directeur van PDR zijn presentatie ging over hoe organisaties met Content Marketing een leidinggevende positie binnen de branche kunnen verwerven. Mark de Wit van Easyleads demonstreerde hoe je als bedrijf meer omzet kunt scoren met Google Adwords.

Vijftien organisaties present

We hadden visite van vertegenwoordigers van 15 organisaties. Na ontvangst met koffie en thee heette Mark van der Geijs, Marketeer binnen Vicus, iedereen van harte welkom en lichtte hij het programma van de dag toe. Daarna besprak hij de pains in het verkoopproces; de belangrijkste struikelpunten die ervoor zorgen dat organisaties niet het optimale rendement halen uit hun marketing- en sales inspanningen.

Pains in verkoopproces

Al jaren constateert Vicus bij klanten dat marketing en sales geld en energie verspillen. ‘Sales gooit goede leads weg, Marketing verspilt geld’, zo is vaak intern de opvatting. Hoewel de effectiviteit van marketing- en sales inspanningen in het verkoopproces goed meetbaar zijn, zijn er nog weinig tools beschikbaar die dit daadwerkelijk kunnen. Ook was er tot voor kort geen aanpak of methode beschikbaar die kon zorgen voor een goede samenwerking tussen marketing en sales in het verkoopproces. Als gevolg hiervan besteden organisaties momenteel nog steeds teveel tijd aan ‘verkeerde’ leads en klanten.

JourneyFunnel© Model voor optimaal klantinzicht

Het JourneyFunnel© Model werd door Luuk Roovers toegelicht. Het model slaat als eerste een brug tussen marketing en verkoop in het salesproces door de sales activiteiten in de salesfunnel te relateren aan de marketingactiviteiten in de diverse fasen van de buyer en customer journey.

In elke fase van de buyer en customer journey en salesfunnel kunnen de contactpunten met de lead / klant inzichtelijk worden gemaakt. Contactpunten zijn de marketingactiviteiten, maar ook sales activiteiten die zorgen voor contact tussen lead / klant en organisatie. Door deze contactpunten inzichtelijk te maken voor elke webbezoeker en aan deze contactmomenten ‘scoringspunten’ toe te kennen, kunnen organisaties de kwaliteit van elke webbezoeker (lead/klant) inzichtelijk maken en zich dus focussen op de juiste leads en klanten.

WebVisitAnalyser bouwt individueel profiel op

De WebVisitAnalyser, door Luuk Roovers behandelt na de pauze, herkent de individuele webbezoeker en bouwt automatisch een profiel op. De kredietscore, branche code (SBI), fase in de buyer / customer journey, geografische gegevens (plaats, regio), maar ook het pad dat op de website / webshop wordt doorlopen wordt inzichtelijk gemaakt.

Scoringsmodel voor bepalen hot/warm/cold leads

Als organisatie kan je scores toekennen aan de relevante activiteiten die de webbezoeker uitvoert zowel online op de webshop / website als offline (denk aan contactmomenten met verkoop zoals binnenkomende telefoontjes). Voorbeelden waarop een webbezoeker kan ‘scoren’ zijn het aantal contactmomenten, de leadbron, de branche, bezoek van specifieke pagina’s op de website / binnen de webshop en het bezoeken van combinatie van pagina’s (al dan niet in specifieke volgorde), offline uitingen van betrokkenheid.

Ook negatieve scores (zogenaamde knock out criteria) zoals negatieve creditratingen en negatieve ervaringen kunnen in het scoringsmodel worden opgenomen. Alle scores kunnen direct in vtiger CRM worden opgeslagen.

Meer en betere klanten en meer omzet

Door het JourneyFunnel© Model goed toe te passen binnen uw organisatie en per fase in de buyer – en customer journey scores toe te kennen aan de contactmomenten verkrijgt u als organisatie optimaal inzicht in uw leads en klanten. Het goed inzetten van JourneyFunnel© Model betekent ook het aan de slag gaan met de WebVisitAnalyser, uw website/webshop in combinatie met het (vtiger) CRM systeem.

Vicus kan u hierbij helpen zo gaf Luuk Roovers aan. Denk bijvoorbeeld aan het adviseren over het inrichten van de (sales)funnels op uw website / webshop, het aan de slag gaan met de WebVisitAnalyser en het in samenwerking met u bespreken en vaststellen van de te meten contactpunten (marcom activiteiten) in de diverse fasen van de buyer- en customer journey.

Afsluitend een gezellige borrel

Tenslotte was het tijd voor een zeer geanimeerde borrel waarbij te bezoekers vooral ook veel tijd hadden om kennis te maken met elkaar en de medewerkers van Vicus. Het seminar werd enthousiast ontvangen.

Meer informatie

Vicus helpt marketing, verkoop en klantenservice processen binnen organisaties te optimaliseren! Voor meer informatie bel Vicus op 033 461 1196 of stuur een e-mail naar sales@vicus.nl