Magento en CRM E-Commerce Specialist
Er blijkt een enorme hoeveelheid dienstverleners in de markt te zijn voor de ondersteuning van Open Source producten. Het onderzoek is gehouden onder 224 (is slechts een deel van de totale populatie) bedrijven en gezamenlijk ondersteunen zij meer dan 200 Open Source producten. Gemiddeld wordt elk product door 4,5 dienstverleners ondersteund. Een aantal producten (bv Apache, Linux, MySQL, OpenOffice.org, Eclypse, Tomcat, Mambo/Joomla!, PHPbb, TYPO3, SugarCRM) wordt ondersteund door een fors aantal dienstverleners, terwijl er enkele uitzonderingen zijn die door slechts één dienstverlener wordt genoemd.
Het is even wennen, zowel voor de dienstverlener als voor de klant. We moeten erg vaak uitleggen waarom onze offertes soms wel 70-80% lager zijn dan de offertes van sommige commerciële aanbieders. Bijvoorbeeld eenvoudigweg omdat er geen licentie voor database servers hoeft te worden betaald.
We bieden traditionele ICT-diensten als projectmanagement, business consultancy, implementatie, training, servicedesk tegen marktconforme tarieven. Daarnaast bieden wij de Open Source producten per stuk of in samenhang (geïntegreerd) aan als Software as a Service (Software uit de kraan, ASP) al dan niet met een specifiek branchemodel; men betaalt ons dan voor het online ter beschikking stellen, het actueel houden van de software, dagelijkse back-up, training en de servicedesk. Omdat de softwarelicentie niet betaald hoeft te worden, kunnen wij dat tegen zeer concurrerende prijzen doen. Zowel grote als kleine organisaties kunnen daarvan profiteren.
Uiteindelijk zijn wij een “gewoon” ICT bedrijf met focus op Open Source software. In eerste instantie kijken we naar de gewenste oplossing, daarna of dat met Open Source is in te vullen. Zo niet, dan adviseren we om alsnog een commercieel pakket of maatwerk te overwegen óf een combinatie daarvan. Wij verdienen niets aan softwarelicenties. Steeds meer klanten beseffen dat en zijn bereid daar rekening mee te houden; bijvoorbeeld door eerst een voorstudie, proof of concept of pakketselectie te financieren.
Vicus eBusiness Solutions is opgericht in 2004. Inmiddels bestaan we bijna 3 jaar (2007). Bij oprichting startte we met drie ondernemers. Na een paar maanden hadden we onze eerste medewerker. Inmiddels zijn we met een kernteam van 5 man. Daarnaast werken wij in vele projecten intensief samen met deskundige freelancers en ontwikkelaars van de diverse producten. Al met al leven er nu al bijna drie jaar een groeiend aantal gezinnen van dit bedrijf en het groeiperspectief is positief.
Het gros van onze klantenkring bestaat uit ondernemingen met 5 tot 150 medewerkers. Wij zien een trend dat ook steeds meer grotere organisaties zoals Albert Heijn, Euronext en Toerkoop juist wel kiezen voor Open Source software en daarbij kiezen voor Vicus eBusiness Solutions voor de dienstverlening. We zien dat men ook voor kritische bedrijfsprocessen als relatiebeheer (crm), documentbeheer, e-commerce, business intelligence en servicetoepassingen kiest voor Open Source. Niet alleen vanwege de kosten, maar ook vanwege de openheid van de code. Integratie wordt een stuk makkelijker en de gegevens worden in een open formaat opgeslagen.
Dat eenmansbedrijven vaak niet bereid, of in staat zijn om goede dienstverlening te betalen heeft mijns inziens weinig te maken met open source. Commerciële software gebruiken ze ook niet of illegaal, óók zonder ondersteuning.
Een paar factoren zijn in mijn optiek doorslaggevend voor opdrachtgevers om voor een dienstverlener te kiezen. In de eerste plaats wil men een dienstverlener die het ICT-vak verstaat. Ervaring met projectmanagement, business- en ICT-consultancy, software enginering en architectuur. Onze medewerkers komen uit het bedrijfsleven (o.a. IBM, PwC Consulting, Rabobank, Lucent, HBG en Interpay) en kunnen op goed niveau meepraten en adviseren over techniek, business en implementatie.
Veel Open Source bedrijven richten zich op één of enkele Open Source producten, die zij vaak tot in de finesse kennen. Wij werken veel met deze collega’s samen om onze klanten te voorzien van een goed functionerende oplossing. Wij vervullen hierin een regiefunctie.
Wellicht zijn wij één van die andere weinige succesvolle Open Source dienstverleners. Wij doen het met veel plezier, winstgevend en zoals het er nu naar uitziet zullen wij alleen maar groeien.
Luuk Roovers
directeur Vicus eBusiness Solutions bv
Vanadiumweg 22
3812 PZ Amersfoort
Nederland
[javascript protected email address]
+31(0)33 461 1196