Magento en CRM E-Commerce Specialist
Verslag van ons bezoek aan de Webwinkel Vakdagen 2020. Sinds 2009 zijn wij elk jaar weer 2 dagen volledig aanwezig om ons uitgebreid te informeren, nieuwe contacten te leggen en bestaande contacten te hernieuw. Ook dit jaar weer heel heel inspirerend en motiverend.
Ik weet het nog goed. In 2009 stonden we er zelf met een stand. Wat een drukte. Sindsdien ben ik elk jaar weer 2 dagen volledig aanwezig en laat mij uitgebreid informeren, leg nieuw contacten en hernieuw bestaande contacten. Steeds heel inspirerend en motiverend.
Om een beetje structuur in mijn verhaal te houden volg ik de primaire thema’s van de beurs. Daarnaast besteed ik aandacht aan de primaire doelstellingen van elke webshopeigenaar: meer bezoekers, hogere conversie, lagere kosten bij de levering en service, en tevreden klanten.
Opvallend is dit jaar dat er meer aanbieders zijn van koppelingen met marktplaatsen, oplossingen voor achteraf betalen en kopen op afbetaling, logistiek en steeds slimmere verpakkingen.
Als B2B verkoper heb je meestal veelvuldig en intensief contact met je klant. Naast een webshop kunnen we je binnen- en buitendienst daarom prima ondersteunen met het Vtiger crm-systeem.
Met je Magento webshop wil je klanten goedkeuren voordat ze tegen eigen specifieke prijzen en condities kunnen kopen. Daarnaast kan het interessant zijn om te koppelen met online market-places.
In essentie is B2B nog altijd gebaseerd op bedrijven die zo efficiënt mogelijk onderling zaken doen. Maar in de huidige gedigitaliseerde wereld is het meer dan een invulformulier. Steeds meer lijkt het gedrag van zakelijke kopers op het gedrag van consumenten. Daarom wordt ook steeds meer kennis van seo, sea en cro van belang om ook met een zakelijke webshop succesvol te zijn.
Wanneer je goede en relevante content weet te maken die aankomt en aansluit bij je doelgroep, win je als merk aan vertrouwen en autoriteit en kom je in beeld (Attention). Zo krijg je meer bezoekers op je webshop, mensen vinden je content immers goed en willen meer van je bedrijf of je merk weten (Interest). En als het verlangen (Desire) groot genoeg is kopen ze (Action).
Content kan bestaan in verschillende vormen zoals blogs, artikelen, whitepapers, case studies, reports, video’s, gifs, statische beelden of infographics. Welke vorm voor jou geschikt is hangt af van je doelgroep, het doel en de boodschap die je wilt uitdragen.
Op de beurs kwam ik dan ook veel aanbieders tegen die tekst, vertalingen, foto’s, ook bewerking en in 3d en video content produceren. Noemenswaardig vind ik zelf InZert 3D, zij maken echte 3D Visualisaties en 3D Hologrammen. Daarnaast StickyLock met Augmented Reality en Orangevine voor E-commerce video hosting.
Internationaal zaken doen is meer dan alleen de parameters voor logistiek en btw instellen. Internationaal zakendoen is wel al een stuk eenvoudiger dan vijf jaar geleden. Consumenten of bedrijven vertrouwen nog steeds eerder een aanbieder uit eigen land. Zorg dat je aansluit op de lokale cultuur en zorg ervoor dat je de content daarop aanpast. Dat gaat verder dan alleen de taal.
Alle betaalproviders, logistiek dienstverleners en content producenten houden steeds beter rekening met factoren die land of cultuur gebonden zijn.
Het wordt steeds belangrijker om gepersonaliseerde content en advertising gebruik te maken. Daarom zie je ook steeds meer aanbieders op dit vlak naar boven drijven die zich bezig houden met het verzamelen, analyseren van gegevens en deze vervolgens gebruiken om te segmenteren, te overtuigen en te voorspellen. Zo kun je (potentiële) klanten gericht benaderen door beter in te spelen op de klantbehoeften, en zo je conversie en herhaalaankopen vergroten.
Het bedrijf Optiply viel mij op met een systeem voor forecasting & Inkoopsoftware. Dataedis en het door Vicus ondersteunde Akeneo Product Informatie Management (PIM) voorzien jouw webwinkel van cruciale data om het assortiment, prijsniveau en specificaties te optimaliseren. Dit kun je per subcategorie en zelfs productniveau inzichtelijk te maken in de frequentie die je wilt. Goede productinformatie draagt bij om de conversie te verhogen, de omzet te vergroten en je marge te optimaliseren.
Ook Icecat was aanwezig, de content provider waar wij via onze VOSBA VendorConnector al jarenlang een koppeling mee hebben om productgegevens automatisch te verrijken.
Het is al niet meer ‘vandaag besteld morgen in huis’. De klant wil zelf kunnen aangeven wanneer en op welke plek hij de aankopen in ontvangst wil nemen. Vandaar dat tijdvakbelevering en pick-up points een steeds belangrijker rol spelen. Keuze in de logistiek betekent ook dat er meer data beschikbaar en betrouwbaar moet zijn. Daarnaast moeten al die dataverbindingen razendsnel (betrouwbaar en real-time) werken.
Van order tot bezorging moet de gedane belofte ook worden waargemaakt. Dat kun je zelf doen, maar ook uitbesteden aan bekende (zoals UPS, DHL, PostNL) en minder bekende logistieke dienstverleners. Je zult je eigen voorraadbeheer in orde moeten hebben en de juiste informatie aan de klant tonen.
Alleen al in Europa verschillen bezorging voorkeuren van land tot land. In Nederland, geven mensen de voorkeur aan thuisbezorging, maar in Frankrijk haalt het grootste deel van de online klanten hun producten op in de supermarkt.
Picqer Magazijnsoftware helpt je om de geplaatste orders netjes te beheren en uit te leveren.
Sendcloud ontzorgt je door je shop te koppelen aan DHL, PostNL, DPD, UPS, Sandd en Red Je Pakketje. Verzend wereldwijd en bespaar tijd (en geld) op je verzendproces..
Transsmart Delivery Management Software is gekoppeld met meer dan 400 post-, pakket- en LTL / FTL-carriers en biedt hiermee meer dan 5.000 verschillende carrierservices. De meeste van onze klanten zijn gevestigd in de Benelux, Duitsland en de UK en samen versturen zij van- en naar ruim 150 landen wereldwijd. Transsmart beloofd een snel en soepel werkende plug-in integratie met Magento. Daar zien we naar uit.
De Fietskoeriers.nl vullen duurzame pakketbezorging bijzonder in. Dit groene peloton fietst in meer dan 30 steden. Blinken uit in pakketbezorging in de stad, met de fiets. Ze weten als geen ander hoe dit goed, snel en efficiënt kan. Zo verminderen ze de verkeersdrukte en beperken de CO?-uitstoot tot een minimum.
En natuurlijk stonden ook onze partners Exact Globe/Online en King Business Software voor WMS en ERP Software op de beurs
Het is al niet meer ‘vandaag besteld morgen in huis’. De klant wil zelf kunnen aangeven wanneer en op welke plek hij de aankopen in ontvangst wil nemen. Vandaar dat tijdvakbelevering en pick-up points dus een steeds belangrijker rol spelen. Echter keuze in de logistiek betekend ook dat er meer data beschikbaar en betrouwbaar moet zijn. Daarnaast moeten al die dataverbindingen razendsnel (betrouwbaar en real-time) werken. Je wilt immers geen checkout waarbij de klant eindeloos moet wachten totdat de pick-up points geladen zijn.
Van order tot bezorging moet de gedane belofte ook worden waargemaakt. Dat kun je zelf doen, maar ook uitbesteden aan bekende (zoals UPS, DHL, PostNL) en minder bekende logistieke dienstverleners. Je zult je eigen voorraadbeheer in orde moeten hebben en de juiste informatie aan de klant tonen.
Alleen al in Europa verschillen bezorging voorkeuren van land tot land. In Nederland bijvoorbeeld, geven mensen de voorkeur aan thuisbezorging, maar in Frankrijk haalt het grootste deel van de online klanten hun producten op in de supermarkt. En zowel je bezorging als de retourregeling moet vlekkeloos verlopen.
Een belangrijk onderdeel is het naar de webshop trekken van bestaande en nieuwe klanten. Dat gebeurt onder andere door advertising ( aanprijzen van producten of een service door middel van reclame). Marketing is ook het meten van de behoeften van je klanten om zo de verkoop te bevorderen. Als je in zoekmachines adverteert noemen we dat Search Engine Advertising, in Sociale media noemen we dat Social Media Advertising.
Uiteindelijk gaat het om meer vertoningen, impressies, kliks, bezoekers, leads, conversies, klantenbinding en rendement. Naast een heleboel SEO en SEA buro’s vielen mij op de beurs met name op:
Marketing automation en e-mail zijn in de afgelopen jaren met elkaar vergroeid geraakt. Hierbij bestaat marketing automation uit het creëren contactmomenten tussen jou en de klant waarbij automatisch relevante content wordt gestuurd met als doel de lead conversie te verhogen. E-mail marketing is daar met der jaren onderdeel van geworden. Het gaat hier om de combinatie tussen dynamische e-mails als onderdeel van marketing automation ten behoeve van een verhoogde conversieratio.
Naast alle bekende spelers viel mij het bedrijf Flowmailer op. Een platform voor transactionele e-mail. Creëer je eigen flow, jouw manier om je klanten met je merk te binden. Met Flowmailer zorg je niet alleen dat elke e-mail aankomt, maar draagt iedere boodschap bij aan een positieve merkbeleving.
Zelf doen wij de e-mailmarketing automation liever vanuit Vtiger crm. Met Vtiger realiseren we een automatische inrichting van het leadgeneratieproces. Het doel is het genereren van leads, verhogen van conversie en het bewerken van prospects. We verzorgen graag het geautomatiseerd versturen van een serie (unieke) berichten op basis van gebeurtenissen in de customer life cycle. Dit met als doel de persoon optimaal te bedienen om zo klanten te winnen, klanten te binden of bedrijfsprocessen te optimaliseren.
Bij e-mail automation wordt uiteraard de content, afbeelden en de aanhef gepersonaliseerd. Dit allemaal op het juiste moment in de customer journey, zodat de engagement verhoogd wordt en de conversieratio omhoog schiet.
Nu betalingen steeds meer digitaal plaatsvinden en er minder fysiek geld in omloop is, wordt de rol van een Payment Service Provider (PSP) steeds groter en belangrijker. Om een digitale betaling frictieloos en snel te laten verlopen zijn er een aantal dingen van belang. Allereerst moet elke transactie met welke betaalmethode waar dan ook (online of in een fysieke winkel) goed en snel afgehandeld worden.
Digitaal betalen mag geen drempel zijn. Dat betekent dat het betaalproces zo kort en soepel mogelijk moet verlopen, of het nou online is of in een fysieke winkel. Steeds meer consumenten shoppen mobiel. De mogelijkheid tot mobiel betalen wordt daarom ook steeds belangrijker.
Ik heb alle PSPs weer gesproken. Op de beurs viel op dat Buckaroo afwezig was. Onze andere betaalpartners Sisow, Mollie, Multisafepay en Pay. stonden er met een fraaie stand. Adyen en Ingenico stonden er beiden met een flinke stand, maar die focussen op de corporate markt. Dus voor onze klanten minder in beeld. Vooral mobiel betalen is een flink thema. Als je al het moois ziet wat ze aanbieden dan wil je echt niet meer samenwerken met de achterblijvers.
Ook hier de vraag gesteld overal of en hoe lang ze nog Magento1 blijven ondersteunen. Multisafepay heeft inmiddels laten weten ons daarin te blijven ondersteunen. Van de andere providers verwachten wij nog een antwoord.
Achterafbetaalmethoden zoals Klarna, AfterPay, SprayPay en Billink. CreditClick is een nieuwe manier van gespreid betalen, zonder enige additionele kosten voor de winkel. Met CreditClick kun je de conversie in de winkel verhogen door een CreditClick krediet faciliteit aan te bieden aan consumenten tijdens het checkout proces. Dit geeft consumenten direct koopkracht, wat resulteert in additionele verkopen.
Met SprayPay gaat je webshop meer verkopen. Door het aanbieden van gespreid betalen verruim je de betalingsmogelijkheden van je klant. De omzet van je webshop zal groeien omdat je producten beter bereikbaar zijn voor een bredere doelgroep.
In3 Betalen in 3 termijnen, 0% rente en zonder BKR. De eerste betaling op de dag van je aankoop, 30 dagen later volgt de 2e betaling en na 60 dagen doe je betaling nummer 3. Zonder kosten; je betaalt geen cent meer dan wanneer je in één keer betaalt. In3 maakt je favoriete producten bereikbaar.
Nieuw is betalen via PayByLink. Middels deze E-mail met betaallinks kunnen we ook vanuit Vtiger CRM gebruiken om een factuur te betalen.
Platformisering is de verschuiving van aanbod gestuurd verkopen naar vraag gestuurd verkopen; Online spaces die zoveel mogelijk proberen te voorzien in de klantbehoeften. Dit zijn platformen die zich bezighouden met het matchen van behoeften van hun klant. Daarnaast zijn er platformen die zelf ook als verkoper actief zijn. Binnen de platformeconomie draait het niet om het aanbod, maar puur om de vraag.
De platformeconomie is de nieuwe realiteit. Bedrijven komen steeds vaker voor de keus te staan of ze hierin mee willen bewegen, of dat ze vasthouden aan hun oude manier van werken. Volgens sommigen gaat het zelfs zover als buigen of breken.
Het is wel duidelijk dat marketplaces steeds belangrijker worden. Maar hoe ga jij dat doen?
Inmiddels hebben wij bij diverse klanten ervaring met Channable, EffectConnect en Transus koppelen jouw webshop aan marketplaces en zorgen voor een automatische integratie van de product- en orderstromen.
Daarnaast kwam ik op de beurs veel andere aanbieders tegen voor marktplaatsintegratie waaronder Sellable, ChannelEngine.com. Vendiro Marketplaces, bol.com en Orderchamp wholesale marketplace
real.de is een open marktplaats en biedt met 19 miljoen bezoekers per maand en 13 miljoen producten in meer dan 5.000 categorieën een aantrekkelijk verkoopkanaal in de Duitstalige wereld.
Het Marktplaats Handelsplatform ontvangt maandelijks ruim 8 miljoen unieke bezoekers en daarmee is het de grootste online handelsplaats van Nederland. Per dag worden circa 350.000 nieuwe advertenties op het platform geplaatst, waarbij particuliere en zakelijke aanbieders zorgen voor een groot en gevarieerd tweedehands en nieuw aanbod.
De Pricemonitor van Patagona is een web-based marktobservatie- en prijsherzieningstool die door professionele webshops voornamelijk wordt gebruikt voor automatische prijsoptimalisatie.
Met EasyAds plaats je je producten vanuit je webshop door op alle relevante verkoopkanalen zoals Google Ads, Marktplaats.nl, Bol.com, Beslist, eBay, Facebook en Amazon
ProfitWiser is een online marketing software met een vooruitstrevende technologie om meer te verkopen op Amazon. Deze krachtige marketingtool maakt het managen en optimaliseren van uw assortiment in diverse landen eenvoudiger, sneller en effectiever.
De Bigshopper Comparison Shopping Service (prijsvergelijker) is actief sinds 2007 en is daarmee één van de eerste vergelijkingssites.
Binnenkort gaan we hier nog een separate blog over dit onderwerp schrijven!
Een geoptimaliseerde conversieratio (CRO) hangt samen met een goede user experience (UX). Dit draait om de interactie die een klant heeft met een product, webshop of mobiele app. Deze hoeft niet altijd esthetisch optimaal te zijn, als het er maar voor zorgt dat de gebruikservaring positief is.
Conversion Rate Optimization is het gestructureerde proces dat geënt is op het laten acteren van mensen als de eenmaal op je website zijn beland. Dit proces is gefocust op het voltooien van de customer journey op de website.
User Experience gaat om hoe een persoon de website ervaart. Ervaring van de gebruiker en interactie tussen de gebruiker en de website staan hierin centraal. Het doel is om de website zo intuïtief mogelijk te laten fungeren.
Reviews zijn een bijzondere eend in de bijt. Primair gaat het er om dat klanten hun mening geven over jouw webshop en/of jouw producten. Vervolgens kunnen andere potentiële kopers aan de hand daarvan bepalen of ze bij jou goed terecht kunnen.
Een online reputatie groeit door de focus te leggen op drie dingen: het opbouwen van geloofwaardigheid, het creëren van een goed imago en het verwerken van feedback. Als webwinkelier kun je zo je omzet verhogen en je webwinkel te verbeteren. Een combinatie van keurmerk en reviews geven je webwinkel al snel 15% meer conversie!
Natuurlijk kun je dit vanuit je eigen Magento webshop met een plug-in allemaal regelen, maar dan mis je de functionaliteit die de onderstaande providers je bieden. Naast een onafhankelijk positie zorgen de providers er bijvoorbeeld ook voor dat de reviewresultaten ook zichtbaar worden in de zoekmachines. Vicus kan al deze providers voor je implementeren in je webshop. We helpen je graag meedenken welke van deze providers bij jou het beste past.
Kortom ik heb weer veel stands bezocht, mensen gesproken en inspiratie en indrukken opgedaan. Het team van Vicus staat er klaar voor om ook jouw webshop onder handen te nemen!
Wil jij meer bezoekers naar je webshop, een hogere conversie of sneller en kwalitatief beter leveren? neem dan via onderstaande formulier contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.
Vanadiumweg 22
3812 PZ Amersfoort
Nederland
[javascript protected email address]
+31(0)33 461 1196