Vicus op De Ecommerce Dagen 2012 #ded2012

Het was weer een leerzame dag met veel oude en nieuwe bekenden. Onderstaand een kort verslag van mijn bevindingen en weer wat links naar passende literatuur. De E-commerce dagen zijn een verkleinde versie van de Webwinkel Vakdagen, maar wel gecombineerd met de Klantcontactdagen en De Marketingdagen. Dus al met al voldoende te zien.

Sociale Media

Een aantal bedrijven zijn fors bezig om de sociale media te integreren in het totale bedrijfsproces. Het staat nog wel duidelijk in de kinderschoenen. Zo zijn er systemen die het sentiment bepalen, berichten uit de grote stroom filteren die juist beantwoord moeten worden.

Op zich een belangrijke tendens is dat er tools komen die je waarschuwen als derden over je praten in plaats van tegen je. Je hebt dan de mogelijkheid om je in het gesprek te mengen en een eventueel negatief sentiment op te lossen.

  • De Nieuwe Regels Van Social Media 3e Druk | D. Meerman Scott uit 2012

Internetmarketing SEA/SEO

Op dit vlak is er weinig nieuws aan de zon. Iedereen kan het beter dan een ander. Niemand geeft garanties. Mijn persoonlijke voorkeur voor het gewoon van goede content voorzien van en webomgeving wordt bij mij alleen maar bevestigd en eigenlijk ook door niemand ontkent. dus:

  • zorg ervoor dat de site technisch in orde is (html-code in orde, url in orde)
  • zorg dat de content in orde is (pagina structuur, pagina tekst, kopjes, meta-gegevens)
  • vooral UNIEKE content!

En lees vooral een goed boek!

  • Google Marketing | Mark Janssen uit 2011
  • SEO voor webprofessionals – naar duurzame topposities in Google via de SEOguru methode | Alain Sadon uit 2011
  • Handboek Seo | Sander Tamaëla uit 2010
  • Search Engine Optimization (Seo) Secrets | Erik Dafforn uit 2011

Ketenintegratie, Fulfilment, transport en Logistiek

Als bedenker van het VOSBA ecommerce integratie framework heb ik regelmatig interessante discussies. Die gaan dan met name over zekerheid van het doorkomen van transacties. Iets waar logistieke bedrijven erg gevoelig voor zijn. Al jaren leveren wij stabiele verbindingen voor e-commerce bedrijven, maar uit de diverse verhalen zijn er erg veel situaties waarbij men helemaal niet zeker is van het arriveren van updates in voorraad en zelfs af te leveren orders komen niet altijd door. Reden temeer om binnenkort een ketenintegratie-project op te starten met een aantal partijen in de logistieke sector. Neem contact met mij op als je hierbij betrokken wilt worden!

Betalen

Vooral de leveranciers van alternatieve producten laten zich zien. Vooral het achteraf betalen is een hot item. Althans voor de marketeers. Belangrijk punt achter de verzekering van achteraf betaalsystemen is de verzekering. Die zekerheid dat er betaald zal worden kan men vooral geven doordat de dienstverlener de beschikking heeft over een uitgebreide database met gegevens over het betaalgedrag van consumenten. Achterafbetalen wordt dan ook niet aangebonden aan wanbetalers. Je zou als winkelier natuurlijk ook dezelfde database kunnen raadplegen…..

Content delivery

Zowel de studio’s voor fotografen, als fotografen als SEO tekst schrijvers als webshop product omschrijving makers presenteerden zich op de beurs. Interessant om te ervaren is dat ook onze medelanders uit Suriname zich beginnen te manifesteren. Taalkundig is daar het Nederlands al in orde en Surinamers werken al volop voor bedrijven als Bol.com en vergelijk.nl om goede, SEO-vriendelijke Nederlandstalige teksten te produceren. Wellicht Binnenkort ook voor ons?

  • Schrijven voor het web en sociale media | Annelies Verhelst, Victor Peters & Victor G.B. Peters uit 2011

Conversieoptimalisatie en usability / Onsite Search

Het verbeteren van de conversie op de site blijft een belangrijk onderwerp. Immers als klanten eenmaal de weg naar de site hebben gevonden dan is het natuurlijk wel de bedoeling dat ze tot een aankoop of transactie komen. Dat dat nog niet zo simpel is weten we allemaal. Velen moeten zich tevreden stellen met een conversie van 1 a 2 %, terwijl Amazon.com soms gewoon 20% conversie realiseert. Hierbij is conversie het aantal bezoekers dat tot een aankoop komt!

Een interessante conversieverhogende tool die wederom noemenswaardig is was Webspeakers (een Avatar die op de website de bezoeker aanspreekt) en zeker ook Qweerie en Sooqr waarmee het zoeken binnen de site zelf een groot plezier wordt. Sooqr heeft natuurlijk onze voorkeur omdat het openlijk werkt op basis van Solr open source zoektechnologie!

  • Handboek Usability | Peter Kassenaar uit 2010
  • Don’T Make Me Think – Een Nuchtere Kijk Op Web Usability | Steve Krug uit 2012

Van E-commerce integratie een succes maken

Wil je meer weten over hoe je je integrale e-commerce processen goed kunt inregelen? neem gerust contact met mij op! Integreren doe ik al 20 jaar!