Oude content: updaten of verwijderen?
- 23 april 2024
- Trudie Stedema
Je staat er niet altijd bij stil, maar ongemerkt staat er een heleboel oude content binnen je online omgeving wat niets toevoegt aan jouw bedrijf. Bezoekers van jouw site komen terecht bij oude content die bijvoorbeeld een korting noemen die niet meer geldig is. Je verbruikt ook nog eens onnodige opslag en energie. Daarom kan het geen kwaad een paar keer per jaar met de bezem door je website en webshop te gaan. En met een goed beleid kun je oude content in de toekomst ook nog eens voorkomen.
De voordelen
Het is even een klus, maar wanneer je al je oude content hebt verwijderd pluk je er direct de vruchten van. Als eerste loopt de bezoeker geen risico om terecht te komen bij berichten die er niet meer toe doen. Je loopt geen risico meer dat een klant contact opneemt in verband met een aanbieding die al maanden niet meer geldt.
Je online omgeving wordt een stuk overzichtelijker wat een stuk efficiënter werkt. Op zichzelf zal het je website niet direct sneller maken, maar als onderdeel van een uitgebreider plan om je website te optimaliseren draag het zeker bij aan een beter resultaat.
Je bent ook duurzamer bezig. Het is op kleine schaal, maar alle beetjes helpen. Hoe dit precies zit? Minder inhoud op je server betekent ook minder serverresources die gebruikt worden. Het bespaart dus energie.
Je verkleint ook de kans op het moeten aanschaffen van meer opslagruimte. Dat is niet alleen duurzamer, maar ook nog eens kostenefficiënt. Kies je daarnaast ook nog voor een groene hostingpartij dan ben je nog groener bezig.
Niet zonder risico
Ons advies is om nu niet direct alles ouder dan x jaar te gaan verwijderen. Je hebt te maken met een aantal risico’s. We zetten hieronder even op een rij waar je rekening mee moet houden:
- SEO: Oude content kan waardevolle backlinks hebben ontvangen en goed presteren in zoekmachineresultaten. Als je deze content verwijdert zonder redirects naar relevante pagina’s op je website op te zetten, kan dit leiden tot verlies van organisch verkeer en een daling van je zoekmachineposities.
- Interne links: Als de verwijderde content interne links heeft vanaf andere pagina’s op je website, kunnen deze links verbroken worden. Dit kan de navigatie voor gebruikers verstoren en de gebruikerservaring negatief beïnvloeden.
- Gebruikersverwachtingen: Als bezoekers gewend zijn geraakt aan het vinden van specifieke informatie op je website en die informatie plotseling niet meer beschikbaar is, kan dit leiden tot verwarring en frustratie. Het kan ook het vertrouwen in je website verminderen als bezoekers merken dat veel van de inhoud is verwijderd.
- Historische waarde: Oude content kan historische waarde hebben en de evolutie van je bedrijf, producten of diensten laten zien. Door deze content te verwijderen, kan waardevolle context verloren gaan en kan het moeilijker worden om het verleden van je bedrijf te traceren.
- Potentiële hergebruiksmogelijkheden: Zelfs als de content momenteel niet veel verkeer genereert, kan het nog steeds waardevol zijn voor toekomstig gebruik. Oude blogs of nieuwsberichten kunnen bijvoorbeeld worden bijgewerkt, opnieuw gepubliceerd of hergebruikt als inspiratie voor nieuwe inhoud.
Een efficiënt beleid
Het is in het begin een behoorlijke klus, maar als je eenmaal de digitale boel op orde hebt is het alleen nog maar een kwestie van bijhouden. De vraag is natuurlijk: Hoe ga je beginnen?
Ieder bedrijf heeft een schema wanneer ze op welk kanaal iets gaan publiceren. Een zogenaamde contentplanner. Dit schema is er in de meeste gevallen alleen op gericht om content te produceren. Hoeveel keer posten we op social media, hoeveel blogs produceren we per maand enzovoort. Het houdt echter geen rekening met het feit dat content ook een houdbaarheidsdatum heeft. Neem dit dus mee in je contentplanner. Zo kun je op een vastgesteld alles even doornemen en voorkom je oude content.
Verwijderen is niet de enige oplossing. Content kun je relevant houden door het te optimaliseren en up to date te houden. Zo blijft de waarde behouden en hoef je niet steeds iets nieuws te publiceren.
Evalueer welke content echt verouderd en niet meer relevant is. Stel hier eventueel richtlijnen voor op zodat je een referentiekader hebt. Trekt de blog nog steeds nieuwe bezoekers of is er al in geen maanden iemand op die pagina geweest?
Implementeer redirects van verwijderde pagina’s naar relevante alternatieven om de impact op SEO te minimaliseren. Je kunt ook overwegen om oude content te archiveren in plaats van volledig te verwijderen. Dan is het nog toegankelijk voor bezoekers die er specifiek naar zoeken.
Wat is er nog meer te doen?
Met het opruimen van je content ben je al goed bezig. Het kan ook onderdeel zijn van een groter plan. Heb jij een Magento webshop en ben je benieuwd of er nog meer winst te behalen valt?
Neem dan vooral contact met ons op. Wij kunnen je onder andere helpen om alles efficiënter in te richten of broodnodige functionaliteiten toe te voegen.
Recente berichten
- Steeds meer Magento Module Ontwikkelaars Introduceren Product abonnementen 18 november 2024
- Bestelling komt retour? Dit kun je doen! 18 oktober 2024
- De bestelknop in jouw webshop 8 oktober 2024