Verbeter je onderwerpregel in e-mails
- 17 januari 2022
- Webmaster Vicus
Uit onderzoek blijkt dat 35% van de e-mailontvangers een e-mail niet opent vanwege de onderwerpregel. Maar ook dat 69% van de ontvangers e-mail direct markeert als spam als de onderwerpregel hem of haar om welke reden dan ook niet aanspreekt.
Tip 1 – Wissel regelmatig van onderwerpregel
Het lezen van binnenkomende e-mail kost veel tijd. Veel mensen filteren hun ontvangen e-mail vaak op afzender en onderwerp. Op basis van dit soort filters verdwijnen veel e-mails geopend in een ‘archief’ om vervolgens op een later tijdstip verwijderd te worden.
Zorg er voor dat je onderwerpregel en afzender niet makkelijk zijn te filteren om in beeld in de inbox te blijven. Wissel regelmatig van aanhef in een onderwerpregel. Dit is natuurlijk niet genoeg want er wordt ook gefilterd op de afzender van de e-mail.
Om dit te voorkomen kun je e-mails vanuit verschillende e-mailadressen sturen binnen je bedrijf. Stuur bijvoorbeeld e-mails vanuit verschillende personen in je organisatie. Daarmee koppel je een bepaalde expert binnen je organisatie aan de boodschap van je e-mail.
Tip 2 – Personaliseer je onderwerpregel
Tegenwoordig is het zeer gebruikelijk om persoonlijk te worden aangesproken via de onderwerpregel in allerlei nieuwsbrieven. Ondanks dat er teveel gebruik van wordt gemaakt zorgt het nog steeds voor verbinding en herkenning. Persoonlijke communicatie spreekt gewoonweg meer aan dan algemene berichten.
Probeer je onderwerpregel altijd persoonlijk en wervend te maken. Via jouw CRM of e-mail marketing tool maak je dynamische onderwerpregels. Je kunt bijvoorbeeld de voornaam en eventueel de organisatie opnemen in de onderwerpregel. Wees spaarzaam met personalisatie en zet deze op de juiste plekken in binnen je e-mail.
Tip 3 – Beperk de lengte van je onderwerpregel
Een terugkerend punt van discussie is de lengte van je onderwerpregel. Uit verschillende onderzoeken blijkt een onderwerpregel van 60 karakters het meest gelezen te worden. Toch willen we hier wat kanttekeningen bij plaatsen.
Weet dat ontvangers van jouw e-mail elke dag door een lijst van onderwerpregels gaan om te beoordelen of ze jouw e-mail openen of weggooien. Het dan niet alleen zaak dat jouw onderwerpregel opvalt, maar ook dat deze kort en bondig is.
Tel daarbij op dat in we in Nederland meer dan 50% van alle ontvangen e-mails op een mobiel bekijken. Vanwege de beperkte schermruimte op mobiele telefoons breken e-mailprogramma’s de onderwerpregels al af na 25 of 30 karakters. Wij adviseren je de onderwerpregel zoveel mogelijk in lengte te beperken en als het lukt terug te brengen naar ongeveer 40 karakters.
Tip 4 – Target je publiek
Je kunt de relevantie van e-mail verhogen door je e-mailbestand in segmenten in te delen.
Dit doe je bijvoorbeeld op basis van interesse, geografisch gebied of wellicht de aankoopgeschiedenis van klanten. Door je lijst met abonnees te segmenteren stem je je boodschap nog beter af en maak je deze meer relevant. Is je abonnee bijvoorbeeld een outdoor-liefhebber, maar ook lid van de NKBV? Dan sturen we een speciale e-mail voor een kortingsdag voor leden.
Een CRM of een e-mailmarketing tool laat je contacten segmenteren. Dit kan aan de hand van specifieke labels, maar ook door deze contacten meteen aan specifieke verzendlijsten toe te voegen.
Tip 5 – Creëer schaarste of urgentie
Een andere tactiek die je kunt toepassen op je onderwerpregel is die van een gevoel van schaarste en urgentie. Je kunt bijvoorbeeld aangeven dat een bepaalde actie of prijs alleen voor de komende 24 uur geldt.
Dit soort onderwerpregels stimuleren de lezer tot actie over te gaan. Door urgentie toe te voegen aan de onderwerpregel geef je de ontvanger van je e-mail een reden om direct je -email te openen voordat het te laat is.
Wees er wel spaarzaam met dit soort onderwerpregels. Als je te vaak urgentie of schaarste gebruikt kan dit irritatie opwekken bij je abonnees.
Bonustip – Test je onderwerpregel
Deze tip hoor je wellicht minder vaak, maar deze beschouwen wijzelf toch als de belangrijkste tip. Meestal zie je dat alle onderwerpen en tactieken gericht zijn op het versturen van die ene mailing.
Als het aantal ontvangers voldoende hoog is kunt je overwegen om de verzending op te delen in 2 mailings. Test eens welke onderwerpregels het beste resultaat geven binnen iedere batch. Zo kun je zelf vaststellen welke tactieken er werken binnen je doelgroep.
Hiervoor heb je geen dure software of diepgaande expertise nodig, maar een stukje creativiteit. Zorg ervoor dat je duidelijk hebt wat je specifiek wilt testen in de onderwerpregel. Wil je activerend tekst gebruiken of personalisatie.
Recente berichten
- Steeds meer Magento Module Ontwikkelaars Introduceren Product abonnementen 18 november 2024
- Bestelling komt retour? Dit kun je doen! 18 oktober 2024
- De bestelknop in jouw webshop 8 oktober 2024