Wat zijn heatmaps en hoe gebruik je die voor je webshop?

Converteren bezoekers op jouw webshop onvoldoende? Gebruik heatmaps in je webshop voor een beter inzicht wat bezoekers doen op je webshop.
wat zijn heatmaps en hoe gebruik je ze?

Heatmaps laten zien waar bezoekers op klikken binnen je webshop, hoe ver ze scrollen, waar ze naar kijken of wat ze negeren. In dit artikel beschrijven we verschillende soorten heatmaps en hoe je deze kunt gebruiken voor je analyse.

Een heatmap biedt jou dus diepgaand inzicht in het gedrag van de bezoekers van jouw webshop. Een heatmap op zichzelf is een momentopname hoe de bezoeker met je webshop omgaat, waar ze op klikken, doorheen scrollen of negeren. Sommige heatmap tools geven ook de gemiddelde vouw weer. Deze term, afkomstig uit de krantenwereld, duidt het gedeelte van de pagina die mensen op hun scherm zien zonder dat ze scrollen. Uiteraard is dit anders op een mobiele telefoon, een tablet en een desktop. Deze moet je dus ook separaat bekijken en optimaliseren.

Door de verzamelde gegevens over het gedrag van je bezoekers op je webshop te aggregeren en door kwantitatieve en kwalitatieve gegevens te combineren kun je trends identificeren. Heatmaps visualiseren complexe gegevens waardoor je deze in één oogopslag begrijpt. Deze informatie gebruik je vervolgens om je webshop verder te optimaliseren.

Hotjar heatmap gemiddelde vouw
Heatmap in Hotjar en weergave van de gemiddelde vouw

Waarom gebruik je heatmaps op je webshop?

Heatmaps zijn essentieel bij het detecteren van wat wel of niet werkt op een webshop. Door te experimenteren met bepaalde knoppen en elementen in je webshop kun je met heatmaps de prestaties van die pagina testen.

Heatmaps helpen je begrijpen hoe bezoekers door je webpagina’s gaan om antwoorden te vinden op hun vragen. Ook kun je analyseren waarom waarom bezoekers op specifieke pagina’s niet converteren of nauwelijks actie ondernemen.

Met heatmaps kun je nagaan of bezoekers:

  • belangrijke inhoud bereiken of deze helemaal niet zien;
  • de belangrijkste links en knoppen van een pagina vinden en gebruiken;
  • door niet-klikbare elementen worden afgeleid;
  • problemen op verschillende apparaten ervaren.
Opname heatmap-sessie in Hotjar

Als visueel hulpmiddel helpen heatmaps je om weloverwogen beslissingen te nemen over je webshop op basis van harde data. Heatmaps zijn ideaal voor voor het A/B-testen, bijwerken of (her)ontwerpen van jouw
webshop.

Hoe gebruik je heatmaps op je webshop?

Er zijn verschillende heatmaps die allemaal een specifiek doel dienen:

  • scroll maps
  • click maps
  • move maps

Scroll maps

Scroll maps tonen je het percentage bezoekers dat naar een willekeurig punt op de pagina scrolt. Hoe roder het gebied, hoe meer bezoekers dit deel van je webpagina hebben gezien.

Click maps

Click maps tonen waar bezoekers op klikken. Op desktopapparaten uiteraard met de muis en met hun vinger tikken op mobiele apparaten. De kaart gebruikt een kleurcode om de elementen weer te geven waarop het meest is geklikt en getikt (rood, oranje, geel).

Move maps

Move maps houden bij waar gebruikers hun muis bewegen terwijl ze door de pagina navigeren. De hotspots in een move map geven aan waar gebruikers hun cursor op een pagina hebben verplaatst. Onderzoek suggereert een verband tussen waar mensen kijken en hoe hun muis cursor beweegt. Daarmee geeft een move map je een indicatie van waar bezoekers naar kijken als ze je pagina bezoeken.

Hotjar heatmap move maps scherm
Move maps scherm in Hotjar

Desktop en mobiele heatmaps

Desktop en mobiele heatmaps helpen je de prestaties van je webshop op verschillende apparaten te vergelijken. Content die prominent aanwezig is op een desktoppagina kan bijvoorbeeld veel verder onder de vouw op een telefoon staan. Door desktop en mobiele heatmaps te vergelijken kun je nagaan of en hoe de interactie verschilt.

Ook heatmap tools inzetten?

Het in gebruik nemen van een heatmaps in je webshop is een triviale handeling. Weet wel dat ieder script dat je toevoegt aan je webshop een mogelijke vertraging geeft bij het inladen. Hoeveel vertraging hangt af van de tool die je kiest omdat sommige tools handige opties bieden voor het asynchroon inladen.

Het is niet nodig om de heatmap altijd aan te laten staan. Na het uitvoeren van de test kun je deze weer van de pagina verwijderen. Maar wij adviseren vooral ook om een Content Delivery Network (CDN) te gebruiken om zo te zorgen dat alles snel blijft inladen op je webshop.

Meer weten over heatmap tools? Neem dan contact met ons op.

wat zijn heatmaps en hoe gebruik je ze?
wat zijn heatmaps en hoe gebruik je ze?
Er zijn nog geen opmerkingen